Näytetään tekstit, joissa on tunniste menu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste menu. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 10. marraskuuta 2024

Isänpäivän lounas

 Sain mahdollisuuden ostaa kuhafileitä edullisesti, valmiiksi vakuumiin pakastettuja. Nuoret veivät osan jo aiemmin mennessään. Pikkuneiti paistoi fileet ja tarjoili ne perunoiden ja hollandaisen kanssa. Miniä kyseli minulta ohjetta ja toteutti kuha-serranokääröt entisen teinin synttäreiden kunniaksi. 
Vaikka juhlistimme isänpäivää kaksin, halusin jotain juhlavaa ja mieleen muistui ystävämme Sirpan ahvenvuoka, jota söimme muiden herkullisten ruokien lisäksi viimeksi heillä vieraillessamme. Pakastimesta ottamassani paketissa oli yksi iso 500g filee, joten pientä soveltamista alunperin pikkuahvenilla toteutettuun ohjeeseen tarvittiin. Ruotojen poistamisen jälkeen leikkasin fileen pitkittäin kahteen osaan ja leikkasin palat halki, jotta sain ne ohuemmiksi rullaamista varten. Kaikkiaan fileestä tuli 8 rullaa. Tarjoilin rullat pinaatin kanssa. Oikeastaan kaverina olisi saanut olla perunaa, johon ihanan kastikkeen olisi voinut imeyttää. Alkuun tein katkarapusalaattia (katkarapuja, omenaa, avokadoa, kurkkua, punasipulia, sitruunanmehua, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria). Jälkiruokana mikrossa valmistetut mutakakut ja vadelmasorbettia.
KUHA-KYLMÄSAVULOHIVUOKA

500g kuhafileitä
75g kylmäsavulohta
tuoretta tilliä
1 dl kalalientä
2 dl kuohukermaa
1 rkl vehnäjauhoja
suolaa, mustapippuria, sahramia

1. Poista kuhasta ruodot. Leikkaa kala rullattaviin paloihin. Leikkaa tarvittaessa paksut osat kahtia ohuemmiksi. Laita jokaisen palan päälle kylmäsavulohta ja tilliä. Rullaa ja asettele rullat vuokaan pystyyn
2. Kiehauta kalaliemi, kerma ja mausteet. Suurusta vehnäjauholla
3. Kaada kiehuva liemi kaloille ja paista 15-20 minuuttia 200-asteessa

Valmistusaika: 30 min

sunnuntai 26. toukokuuta 2024

Töissä kokkailtua

Viikolla vietimme maatilapäivää eläkeläisporukan kanssa. Muut keskittyivät tilan emännän osoittamiin töihin ja minulle lankesi keittiövuoro. Maastopalovaroituksen vuoksi nuotioperunat vaihtuivat uuniperunoihin, muuten seurailin suunnitelmaa. Perunoiden täytteeksi tulevan lohitahnan tein jo kotona valmiiksi, silti vieraissa olosuhteissa meinasi tulla kiire. Aterian täydensi villiyrttisalaatti. Jälkiruokana raparperikompottia talon raparpereista. Kompottiin makua antoi kuusenkerkkä. Panostimme myös koristeluun, lautasliinat ja pöytäliina olivat samaa sävyä, mustikanvarvut koristivat kattausta ja annokset viimeisteltiin kukilla.

 

SAVULOHITAHNA

300g lämminsavulohta
200g ruohosipulituorejuustoa
200g ranskankermaa
pätkä purjoa
tillipuntti
1 rkl dijonsinappia
mustapippuria myllystä
sitruuna

1. Hienonna purjo ja tilli.  Pese sitruuna ja raasta kuori
2. Lohko lohi kulhoon, lisää hienonnetut purjo ja tilli, sitruunankuori, tuorejuusto ja ranskankerma. Lisää dijonsinapista puolet ja pari kierrosta mustapippuria myllystä. Purista sekaan pari ruokalusikallista sitruunanmehua ja sekoita hyvin. Maista, tarvitseeko lisää sinappia, pippuria tai sitruunanmehua. Anna tekeytyä puolisne tuntia jääkaapissa ja tarjoile uuniperunan täytteenä tai leivän päällä

VILLIYRTTISALAATTI

vuohenputkea
voikukanlehtiä
poimulehteä
orvokkeja
mansikankukkia
*
hunajaa
suolaa ja mustapippuria myllystä
oliiviöljyä
sitruunanmehua

1. Kerää mieleisiä ja tuntemiasi villiyrttejä. Kasveja ei tarvitse pestä. 
2. Sekoita vinegretti hunajasta, sitruunanmehusta, oliiviöljystäö, suolasta ja pippurista. Lisää vinegretti vihreille juuri ennen tarjoilua ja kääntele vihreiden sekaan

RAPARPERIKOMPOTTI KUUSENKERKÄLLÄ

raparperia
kuusenkerkkiä
kanelia
hunajaa
ketunleipiä
*
vaniljarahkaa
vaahtoutuvaa vaniljakastiketta

1. Kerää kuusenkerkät (vain maanomistajan luvalla) Kuori raparperit ja leikkaa paloiksi
2. Laita raparperit pannulle ja anna hautua, kunnes ne alkavat hajota. Lisää loraus hunajaa, ripaus kanelia ja maun mukaan kuusenkerkki. Kääntele hetki, näin kuusenkerkät jäävät napakoiksi makupaloiksi kompotin joukkoon. Jos haluat, että ne hajoavat lisää ne aikaisemmin
3. Vaahdota vaniljakastike ja lisää rahkan joukkoon ja sekoita
4. Kokoa annokset, laita alimmaiseksi kompottia, päälle kastiketta ja koristele ketunleivillä
Kompotin ohje täältä

perjantai 19. tammikuuta 2024

Talven vitamiineja salaatissa

Mietin pitkään salaattia loppiaisen lounaalle. Peura ja punaviinikastike olisivat aika tuhtia ruokaa, joten salaatti saisi olla raikas. Ensin mielessä kävi appelsiini-sipulisalaatti, mutta se tuntui liian arkiselta. Jääkaapissa olevan puolikkaan granaattiomenankin voisi käyttää. Ruokaostoksilla ollessa silmäilin jo pinaattipussia, kun katseeni osui lehtikaaliin, harvemmin käyttämääni vihannekseen. Ainekset olivat siis kasassa

APPELSIINI-GRANAATIOMENA-LEHTIKAALISALAATTI 
(kolmelle)

1 punasipuli
2 appelsiinia
1/2 granaattiomena
200g lehtikaalia
oliiviöljyä
suolaa, mustapippuria

1. Kuori ja viipaloi sipuli. Kuori appelsiinit ja leikkaa lohkot kalvottomiksi. Ota leikatessa valuva mehu talteen ja tee siitä kastike salaatille maustamalla suolalla ja mustapippurilla ja lisäämällä oliiviöljyä. Lisää sipulit kastikkeeseen ja sekoita
2. Halkaisen granaattiomena. Ota iso kulho ja lihanuija. Käännä granaattiomena siemenpuoli alaspäin kämmenelle ja naputtele lihanuijalla, kunnes siemenet ovat irronneet. Poista mahdolliset kalvot
3. Riivi lehtikaalista lehdet irti lehtiruodista. 
4. Lisää lehtikaali kastikkeeseen ja sekoita. Levitä lehtikaali tarjoiluvadille ja nostele päälle appelsiinilohkot, ripottele granaattiomenan siemenet pinnalle

Valmistusaika: 15 min

sunnuntai 14. tammikuuta 2024

Peuran paistia ja punaviinikastiketta

Teini vietti vuodenvaihteen ystävien kanssa. Heidän perinteisiinsä kuuluu, että vuorotellen ollaan vastuussa alku-, pää-, tai jälkiruuasta. Teinin ja miniän vastuulla oli tänä vuonna osa pääruuasta. Sain siis konsultaatiopuhelun liittyen kastikkeisiin. Tarjolla olisi kalaa, ja sille tarvittiin beurre blancin resepti ja lihaa, jolle haluttiin punaviinikastikkeen ohje. Beurre blancin ohje olikin blogissa, mutta punaviinikastikkeen ohjetta en ollutkaan laittanut muistiin. Vähän soveltamalla teinille saatiin kastikeohje. Loppiaisena pyysin äidin syömään kanssamme. Peuran paistin seuraksi sopi punaviinikastike, joten nyt senkin ohje löytyy täältä. 
Peuran kanssa tarjolla oli lohkoperunoita ja varsiparsakaalia, appelsiini-granaattiomena-lehtikaalisalaattia (ohje seuraa) ja jälkiruokana mustikkarahkaa. Paistoin ensin perunat uunissa liki kypsiksi ja otin ne ulos ja laitoin folion päälle. Peuran paisti painoi 900g. Ruskistin paistinpannulla kaikki pinnat, suolasin ja pippuroin paistin. Laitoin lihalämpömittarin paistin paksuimpaan kohtaan ja paistin uuniin 175-asteeseen, kunnes mittari näytti 55-astetta (medium). Laitoin päälle folion ja jätin paistin lepäämään kymmeneksi minuutiksi. Nostelin varsiparsakaalit perunoiden lomaan ja nostin uunin lämpötilan 200-asteeseen ja laitoin perunat ja parsakaalit uuniin kymmeneksi minuutiksi

PUNAVIINIKASTIKE

voita
porkkana
sipuli
2 rkl hienoa sokeria
2 oksaa rosmariinia
2 oksaa timjamia (kuivattukin käy)
1/2 pll punaviiniä
1 tlk demi-glacea
suolaa, mustapippuria
(viinirypälehilloketta)

1. Lohko sipuli ja leikkaa porkkana paloiksi. Kuullota sipulia ja porkkanapaloja voissa muutama minuutti, lisää sokeri ja anna karamellisoitua
2. Lisää viini ja yrtit ja anna kiehua hiljakseen kunnes viiniä on jäljellä puolet. Lisää demi-glace, ja anna jälleen kiehua, kunnes nestettä on jäljellä puolet. Seos paksuuntuu kiehuessaan. Mausta suolalla ja mustapippurilla ja siivilöi kastike
3. Lisäsin juuri ennen tarjoilua kastikkeeseen vielä tummaa viinirypälehilloketta tuomaan lisähappoa ja makeutta

Valmistusaika:  n 1 tunti

sunnuntai 31. joulukuuta 2023

Päärynä, sinihomejuusto, granaattiomena

 Vaikka jouluna olisi koolla suurikin seurue ja ruokaa ostettu maltillisesti, aina jotain myös jää. Tänä vuonna olen laittanut joulukinkkua pastakastikkeeseen ja hernekeittoon ja loput joulun savulohet ovat juuri uunissa perunan ja sipulin kanssa paistumassa lohiperunalaatikoksi. Lohiperunalaatikkoon käyvät niin lämmin-,ja kylmäsavulohet, kuin graavilohetkin suloisesti sekaisin.  Perinteisen tapaninpäivän kylmäsavulohimätipastan alkusalaattina meillä oli tänä vuonna päärynä-sinihomejuustosalaatti, sekin hävikin vähentämistä, mutta sopii myös vuodenvaihteen juhliin. Granaattiomenan siemenet toivat mukavaa jouluista piristystä.


PÄÄRYNÄ-SINIHOMEJUUSTOSALAATTI
(alkusalaatti neljälle)

päärynä
1/2 pkt  Aura goldia (tai muuta sinihomejuustoa)
2 sydänsalaattia (tai muuta salaattiskoitusta)
1/2 granaattiomena
1/2 dl pähkinöitä (nyt jouluinen sekoitus)
ripaus sokeria, ripaus suolaa, mustapippuria myllystä
oliiviöljyä

1. Paahda pähkinät kuumalla, kuivalla pannulla. Anna jäähtyä ja rouhi vähän
2. Halkaise granaattiomena. Ota iso kulho ja lihanuija. Käännä granaattiomena siemenpuoli alaspäin kämmenelle kulhon päälle ja naputtele lihanuijalla, kunnes kaikki siemenet ovat irronneet. Poista mahdolliset kalvot. Lisää ripaus suolaa ja sokeria, muutama kierros mustapippuria myllystä ja reilu loraus oliiviöljyä. Sekoita hyvin
3. Levittele salaatti tarjoiluastiaan. Leikkaa päärynä pitkittän puoliksi, lohkot vielä puoliksi ja vielä kerran puoliksi (siis kahdeksaan lohkoon), ja poista siemenkodan alue. Levitä päärynälohkot tasaisesti salaatin sekaan
4. Leikkaa juusto viipaleiksi ja jaa viipaleet tasaisesti päärynöiden päälle
5. Kaada granaattiomenakastike salaatin päälle siten, että granaattiomenan siemeniä on siellä täällä pienissä kasoissa. Lisää pähkinät pinnalle

Valmistusaika: 20 min

maanantai 5. joulukuuta 2022

Itsenäisyyspäivän menu

Huomenna juhlistamme Suomen itsenäisyyspäivää pienemmällä porukalla, vain äiti tulee syömään kanssamme. Tavallisesti juhlavammilla sunnuntai- tai perhelounailla pääruokana on ollut lihaa tai kalaa, varsinkin jos nuoriso on ollut mukana. Nyt ajattelin mennä kokonaan kasvisruualla. Suomalaisen menun tähtinä loistavat tietenkin kotimaiset raaka-aineet, juurekset ja marjat. Alkuruuassa punajuuri ja pääruuassa toinen lempijuurekseni, selleri. Jälkiruuan maunantajana on, omin käsin (lue yrittäjän käsin) Kivilahdenrannasta kerätty karpalo. Alkuruuan pähkinät ovat tuontitavaraa, kaikkea muuta taitaa suolaa, mustapippuria ja vaniljaa lukuunottamatta Suomessa kasvaa tai jalostetaan. Karpalovaahdon mukaillen ohje Arlan.

SUOMALAINEN ITSENÄISYYSPÄIVÄN MENU:
Punajuuriröstit, Auramousse ja pähkinöitä
Karpalovaahto


KARPALOVAAHTO
(annoksia n 4-6)

2 1/2 dl karpaloita
1 dl hienoa sokeria
2 kananmunan valkuaista
2 dl vispikermaa
2 liivatelehteä
2 tl vaniljasokeria (tai puolikas vaniljatanko)
tilkka vettä

1. Soseuta 2 dl karpaloita sokerin kanssa. Laita liivatelehdet kylmään veteen. Vaahdota valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Vatkaa kerma vaniljasokerin kanssa kiinteäksi vaahdoksi
2. Kuumenna tilkka vettä ja lisää siihen kuivaksi puristetut liivatteet hyvin sekoittaen
3. Sekoita karpalosose kermavaahtoon. Valuta liivateseos mukaan ohuena nauhan hyvin sekoittaen
4. Yhdistä kerma-karpaloseos valkuaisvaahtoon kahdessa erässä varovasti käännellen
5. Jaa jälkiruoka annosmaljoihin ja ripottele loput karpalot päälle. Nosta kylmään ja tarjoile seuraavana päivänä tai aikaisintaan kahden tunnin kuluttua

Valmistusaika: 20 min + tekeytyminen 2 h

sunnuntai 11. lokakuuta 2020

Sunnuntailounas

Kiireisessäkin arjessa pidimme aina kiinni perheen sunnuntailounaasta. Tällä hetkellä kiirettä ei ole, ja  sunnuntailounas on vakiinnuttanut paikkansa.  Ihan joka sunnuntai emme koko perheellä pääse saman pöydän äärelle, useamman kerran kuussa kuitenkin. Tänään kutsuin sunnuntailounaalle myös naapurin eläkeläisrouvan. Elämme samassa pihapiirissä ja olemme tekemisissä päivittän. Keväällä teimme hänelle kauppaostokset, nykyisin hän käy kaupassa aamun aikaisina tunteina. Ennen k-aikaa hän kävi ystävien kanssa viikottain ravintolassa syömässä. Kesällä kävimme muutaman kerran yhdessä syömässä tutun ravintolan isolla terassilla, sisätiloihin hän ei uskalla mennä. Päivän lounaan suunnittelin sopivan kaikkien makuun. Lähes aina teen jotain perunasta, nuoriso kun valmistaa itselleen pastaa tai riisiä. Samoin tarjolla on kalaa, lammasta, ankkaa tai lihaa jossain muodossa, sillä nuoriso käyttää broileria ja jauhelihaa. Tänään paahtopaistia, kastike paistiliemestä, valkosipuliperunoita sekä kahden kaalin paistos. Jälkiruokana chilisuklaakakkua ja vaniljajäätelöä.


KAHDEN KAALIN PAISTOS

ruusukaalia
parsakaalia
punasipulia
pekonia
timjamia
rypsiöljyä
suolaa, mustapippuria
hunajaa


1. Poista ruusukaaleista kannat ja halkaise ne. Leikkaa parsakaalit nupuiksi.  Kuori ja viipaloi sipuli. Riivi timjamista lehdet irti. Leikkaa pekoni poikittain tikuksi
2. Keitä ruusukaaleja 5 minuuttia suolatussa vedessä, huuhtele kylmällä vedellä ja valuta. Keitä parsakaalin nuppuja suolatussa vedessä pari minuuttia, huuhtele kylmällä vedellä ja valuta
3. Laita pekonit paistinpannulle ja levy kuumenemaan. Paista pari minuuttia ja lisää sipuli sekä timjami, paista kunnes sipuli kuullottuu ja pekoni alkaa rapeutua. Lisää hunajaa, sekoita hyvin ja nosta sivuun
4. Levitä ruusukaalit ja parsakaalit laakeaan uunivuokaan. Mausta suolalla ja mustapippurilla ja pirskota päälle rypsiöljyä, sekoita hyvin. Ripottele pekoni-sipuliseos pinnalle. Nosta 225-asteiseen uuniin ja paista 5-10 minuuttia

Valmistusaika: 30 min

lauantai 16. toukokuuta 2020

Kiva kastike broilerille

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, vai miten se meni. Äitienpäivän pääruuan suunnittelimme broilerin ostamisen tasolle. Parmankinkkua löytyisi kotoa. Broilereita ruskistaessa alkoi tehdä mieli jotain kastiketta. Pikkuisen googlailua ja löysimme uuden kastikeohjeen, jonka aineitakin olisi kotona. Jopa kanafondia oli tullut hankittua alkuruokaa varten. Pikkuisen muutimme makumaailmaa, eli alkuperäisen ohjeen oregano jäi pois ja lisäsimme viispippuria broileriin sekä sipulia kastikkeeseen. Broileri tarjoiltiin kanttarellirisoton ja mustaherukkahyytelön kanssa. Kastike sopi hyvin kokonaisuuteen ja pidimme kaikki.

PARMANKINKKUUN KIEDOTTUA BROILERIA JA BALSAMICO-KERMAKASTIKE

Broilerin fileitä
siivu parmankinkkua/ broilerin filee
viispippuria
rypsiöljyä

kastike:
2 isoa salottisipuli
2 valkosipulinkynsi
rypsiöljyä
2 dl kuohukermaa
2 rkl tummaa balsamicoa
1 rkl kanafondia

1. Laita uuni lämpiämään 225-asteeseen
2. Kuori ja hienonna sipulit. Kuullota rypsiöljyssä. Nosta sivuun
3. Ruskista broilerit, mausta viispippurilla. Kiedo jokainen filee parmankinkkuun ja nosta uunivuokaan
4. Yhdistä kuullotetut sipulit, kerma, balsamico ja kanafondi ja kaada uunivuokaan broilereiden päälle. Paista 15 minuuttia

Valmistusaika: 30min

perjantai 28. joulukuuta 2018

Rentoutumista keittiössä - intialainen ateriakokonaisuus

Minulle keittiössä puuhailu on rentoutumista parhaimmillaan. Tavallisena arkena vain viikonloppuisin on aikaa kokeilla jotain uutta. Näin pidempiä lomia varten kerään jo etukäteen reseptejä talteen, merkitsen nettisivuja suosikeiksi tai revin sivuja ruokalehdistä (vain omistani!). Tallennettuja ohjeita sitten selailen loman alussa ja suunnittelen mitä tehdään loman aikana ja mikä jää odottamaan. Nyt vuorossa on Glorian Ruoka& Viinistä talteen otettu intialainen ateriakokonaisuus, tai osia siitä. Päädyin peruna -kukkakaalicurryyn, aloo gobiin, tavallisen kansan arkiseen linssipataan eli dal makhaniin sekä kanaan, kori gashiin. Lisäksi tomaattiraitaa, naan-leipää ja riisiä. Yksittäisinä ruuat riittävät neljästä kuuteen hengelle, kokonaisuus kymmenelle - kahdelletoista. Kokonaisuudessa intialaiseen tyyliin lihaa eli nyt kanaa on vain mauksi, kaikki muu on kasviksia. Ruokailija voi valita mieleisensä pääruuat tai maistella kaikkea. Tässä tomaattiraidan resepti. Muut seuraavat.

TOMAATTIRAITA

2 dl maustamatonta jugurttia
1 iso tomaatti
1/2 punasipulia
1 rkl hienonnettuja korianterinlehtiä
1/4 tl jeeraa eli juustokuminaa
ripaus suolaa & sokeria

1. Leikkaa tomaatti lohkoiksi. Poista sisus, jossa siemenet. Leikkaa tomaatti kuutioiksi. Kuori ja hienonna sipuli. Huuhtele sipulikuutiot kylmällä vedellä ja kuivaa
2. Sekoita tomaattikuutiot, sipuli, jugurtti ja korianterinlehdet. Mausta jeeralla, suolalla ja sokerilla. Maista ja lisää tarvittaessa suolaa/ sokeria. Anna maustua jääkaapissa vähintään pari tuntia

Valmistusaika: 10 min + maustuminen 2h -2 vrk

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Onnea tuleville ylioppilaille!

Teini kirjoitti ylioppilaaksi vuosi sitten ja tulevana syksynä on vuorossa golfin ja opintojen yhdistelmä ison meren takana. Viime kevät ja alkukesä olivat työrintamalla varsin hektistä ja mietin jo ylioppilasjuhlien tarjottavien ulkoistamista. Perinteet ja omat sisäiset paineeni kuitenkin voittivat ja valmistin kaiken susheja lukuunottamatta itse. Hyvä suunnittelu ja kaksi ylimääräistä vapaapäivää ennen juhlapäivää ja äiti apuna juhlapäivän aamuna riittivät. Toki pienen paineen alla heräsin juhlapäivänä jo ennen viittä ja aamuvirkku äiti liittyi samalla seuraani. Täytyy myöntää, että vähän ulkopuolista apua ja vapaapäivä juhlien jälkeenkin olisi ollut tarpeeseen.
Koska en viime vuonna blogannut tarjoiluista mitään, teen sen nyt. Josko tästä olisi apua juhlien suunnittelijoille. Vaikka joukossa oli pitkämatkalaisiakin, toteutin tarjoilun kahvipöydän muodossa. Mukana oli kuitenkin runsaasti erilaisia suolaisia pikkupaloja, makeaa unohtamatta. Suurin osa tarjoiluista on gluteenitonta ja kaikki on laktoositonta. Koska useat vieraat olivat kasvissyöjiä, mietin mukaan vaihtoehtoja, jotka sopivat kaikille. Tässä menu. Osa resepteistä löytyy googlaamalla, osa omia sovelluksiani. Ohjeet seuraavat kevään aikana. Teinin toiveina mukana suppilovahveropiirakkaa, sushia, tuulihattuja ja mutakakkua. Ja tokihan nämä tarjottavat sopivat kaikkiin juhliin , eli onnea myös muista kouluista valmistuville!


YLIOPPILASJUHLATARJOILUT

Pienet tomaattimuffinit (glut)
Savulohituulihatut (glut)
Artisokkatuulihatut (glut)
Suppilovahveropiiras
Parsapiiras (glut)
Sushilajitelma (glut)
*
Suolapähkinä-valkosuklaakeksit (glut)
Ylioppilaan suklaatoffeepopsit (glut)
Mutakakku (glut)
Ylioppilaskakku (glut)
*
kahvi, tee
kuohuviini
mehu

sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Hyvää Isänpäivää!

Isänpäivä alkoi  neidin myöhäiselle aamiaiselle paistamilla letuilla. Lounaalla jatkoimme miehiseen makuun sopivalla menulla. Alkupalana savulohitahnalla päällystettyjä palttoonnappeja, pääruokana ranskalainen lihamureke, sinappikermakastikkeen ja lohkoperunoiden kanssa ja jälkiruokana chilisuklaakakkua ja kermavaahtoa. Murekkeen idea parin viikon takaisesta Henkka ja Niki Amerikassa uusinnasta, resepti oma mukaelmani. Mureke maistuu myös kylmänä leivän päällä.

RANSKALAINEN LIHAMUREKE JA SINAPPIKERMAKASTIKE
(kahdeksalle)

jauhelihataikina:
1 kg naudan jauhelihaa
1/2 dl korppujauhoja
3 kananmunaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl worcester-kastiketta
mustapippuria myllystä
suolaa
1-2 tl voimakasta paprikajauhetta
2 porkkanaa
1 hopeasipuli
2 valkosipulinkynttä
1 sellerinvarsi
*
5 kananmunaa
*
rypsiöljyä
*
paketti pekonia
*
3 dl kermaa
2 rkl dijonsinappia

1. Keitä viisi kananmunaa koviksi
2. Kuori ja hienonnna sipulit, kuutioi selleri ja porkkana pieniksi kuutioiksi
3. Kuullota sipuleita pari minuuttia pannulla rypsiöljyssä, lisää selleri ja porkkana ja jatka paistamista pari minuuttia. Mausta suolalla ja paprikajauheella
3. Valmista jauhelihataikina sekoittamalla taikinan aineet keskenään
4. Levitä puolet taikinasta ison uunivuuan pohjalle. Nosta kuoritut keitetyt kananmunat riviin taikinan keskelle ja peittele lopulla taikinalla. Taputtele murekkeen pinta tasaiseksi. Levitä pekonit pinnalla
5. Paista mureketta 250-asteessa 10 minuttia. Laske uunin lämpö 175-asteeseen ja jatka paistamista 20 minuuttia. Kaada kerma vuokaan ja lisää dijonsinappia, sekoita. Jatka paistamista 30 minuuttia. Nosta mureke uunista ja anna levätä 5 minuuttia ja leikkaa viipaleiksi

valmistusaika 30min + paistamiseen 1 tunti

tiistai 3. maaliskuuta 2015

"Virallinen sunnuntailounas"

Teinin tyttöystävä istuu meillä ruokapöydässä suhteellisen usein, mutta perhettä emme ole tavanneet, ainakaan virallisesti. Sunnuntaina oli sitten se virallinen hetki, tyttöystävän äiti ja sisko sunnuntailounaalla. Vaikka rakastan ideointia ja ateriakokonaisuuksien pohtimista, nyt mukana oli vähän haastettakin. Tarjottavien piti olla mieluusti etukäteen valmistettavia, jotta aikaa jää seurusteluun. Vaikeuskerrointa ei saanut olla liikaa ja maunkin olisi oltava kohdallaan. Kokonaisuudenkin piti sopia yhteen. Aloitin pääruuasta, ja kun elettiin vielä talvikauden loppua, valinta päätyi blineihin. Tuhtien blinien jälkeen, jälkiruuaksi kaipaa jotain raikasta. Päädyin jäädykkeeseen, sen kun pystyi tekemään etukäteen. Perjantaina tein blinitaikinan. Lauantaina tein jäädykkeen ja paistoin blinit. Jotain tuntui puuttuvan - alkuruoka.  Keitto olisi kevyttä ja senkin voisi tehdä etukäteen. Googlailun tuloksen päädyin hernesosekeittoon eli creme ninoniin. Vaikka kaikki tarjottavat olivat varsin helppoja valmistaa, pientä haastetta toi se, etten ollut niitä tässä muodossa ennen tehnyt. Kaikki onnistui kuitenkin nappiin, menusta tuli yhtenäinen kokonaisuus ja mautkin olivat kohdallaan. Ja mikä tärkeintä virallisuudesta ei ollut tietoakaan. Ohjeet seuraavat.


SUNNUNTAIMENU

Creme ninon
*
Blinit 
muikun- ja kirjolohenmätiä, smetanaa, punasipulia
katkarapuskagen
tonnikalamössöä
suolakurkkuja ja hunajaa
sitruunaa
*
Marenki-vadelmajäädykkeet

torstai 1. tammikuuta 2015

Lupauksia- vuoden ensimmäinen päivä

Uuden vuoden ensimmäiseen päivään sisältyy yleisesti paljon odotuksia ja paineita. Menneen vuoden haasteet ovat takana ja kosolti uusia tiedossa. Vielä jos erehtyy tekemään lupauksia paremmasta elämästä liittyen painoon, liikuntaan tai vaikka alkoholin käyttöön, voi arvata, että viimeistään helmikuussa ahdistaa. En ole kovinkaan stressaavaa tyyppiä, vaikka työ, lähinnä siihen liittyvät numerot (lue eurot), joskus paineita aiheuttavatkin. Paino on ja pysyy, liikun juuri sen verran kuin hyvältä tuntuu ja hyvä ateria tarvitsee viininsä. Eli näitä perinteisiä lupauksia en tee, jos olen koskaan tehnytkään. Syksyllä kuoli paljon mökillämme ahertanut, aina elämäänsä tyytyväinen, vain yrittäjän ikäinen, terveellisesti elänyt, monitaitoinen kirvesmies-muurari-rappari-metsästäjä-sienestäjä-marjastaja-kalastaja Ari. Siksi ainoa lupaus tästä eteenpäin voisi olla muistaa ja kunnioittaa mennyttä, elää tässä ja nyt ja odottaa uteliaisuudella tulevaa. 
Blogiin keräilen edelleen sekä omia, että kopioituja reseptejä, toivottavasti samaan, vajaan 100 ohjeen vuosivauhtiin. Menneen vuoden yrittäjä on vastannut pitkälti arkiruuan valmistamisesta, vaikka edelleen olen viikonloppuisin keitellyt keittoja viikolla lämmitettäväksi. Jälkikasvu on oppinut arvostamaan hyvää ruokaa, ja tekee sitä itsekin; neiti rakastaa leipomista ja teini käyttää kaikki taitonsa tyttöystävän hurmaamiseen.
Perinteisesti olen joulun välipäivinä selaillut menneen vuoden ruokalehtiä, etsien ja muistiinmerkiten ohjeita, jotka vielä pitäisi toteuttaa. Niin tein tänäkin vuonna. Tämän seurauksena vähän parempi lounas uudenvuodenpäivänä, ihan omalla perheellä, teinin tyttöystävällä vahvistettuna. Ohjeet seuraavat.


Uudenvuodenpäivän lounasmenu:

Paahdettu mustajuurikeitto
Kaprisvoissa paistettua turskaa, tomaattifenkolipaistosta & valkosipulikastiketta
Valkosuklaa-mansikka/vadelmajuustokakut

sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Pieni alkupala

Innostuin pitkästä aikaa kokeilemaan keittiössä jotain uuttakin ja lauantain lounaalle rakentui kokonainen menu. Lähtökohtana oli Tomi Björckin kirjasta otettu vihannespitoinen kastike kalalle. Neiti vastasi jälkiruuasta.  Viime hetkellä lisäsin kokonaisuuteen alkupalan, joka rakentui otetaan mitä kaapissa on- periaatteella. Menu koostui pienestä katkarapu alkupalasta, pangasiuksesta öljy-viinietikkakastikkeen ja perunoiden kanssa sekä porkkanakuppikakuista.

KATKARAPUA JA LEIPÄTIKKUJA

1 dl katkarapuja
2 kovaksi keitettyä kananmunaa
2 viipaletta ruisleipää
1/4 pienestä punasipulista
2 rkl majoneesia
1 tl dijonsinappia
timjaminoksa
2 valkosipulinkynttä
rypsiöljyä
(suolaa)


1. Sulata katkaravut. Valmista  leipätikut. Leikkaa ruisleipäviipaleet tikuiksi. Kuori valkosipulinkynnet. Kuumenna rypsiöljy pannulla, lisää leipätikut, valkosipulinkynnet ja timjaminoksa. Paista kunnes tikut ovat toiselta puolelta rapeita , käännä tikut ja paista toinenkin puoli rapeaksi. Nosta talouspaperin päälle
2. Halkaise kananmunat ja ota keltuaiset kulhoon. Ota katkaravuista 8 erilleen ja hienonna loput. Hienonna sipuli. Sekoita hienonnetut katkaravut, munankeltuaiset, sipuli, majoneesi ja sinappi, tarkista maku ja lisää tarvittaessa sinappia/ suolaa
3. Kokoa annokset. Rakenna leipätikuista "pesä", nosta puolikas valkuainen pesään ja täytä valkuainen katkarapumassalla. Nosta pinnalle kokonaiset katkaravut. Riivi leipätikkujen kanssa paistuneista timjameista lehdet annoksen päälle ja hienonna myös paistuneet valkosipulikynnet annoksille

perjantai 8. elokuuta 2014

Kultahääpäivä

Lupasimme siskoni kanssa järjestää vanhemmillemme vuosi sitten 70-vuotisjuhlat. Silloin he halusivat jättää juhlat väliin, mutta äiti palasi tänä keväänä asiaan ja kysyi onko juhlatarjous edelleen voimassa heidän 50-vuotis hääpäiväänsä varten. Tottahan lupaus tulee lunastaa, joten aloitimme suunnittelun. Nytkään vanhempamme eivät halunneet juhlista isoja, vain lapset perheineen sekä isän sisko puolisonsa kanssa. Vaikka perheemme on pieni, näinkin saatiin kasaan parikymmentä henkeä.Menu pidettiin vanhemmiltamme salassa, mutta muut  saivat vapaasti ideoida. Näin saimme aikaan varsin sekalaisen, mutta toisaalta monipuolisen noutopöydän sekä kahvin kanssa muutamaa makeaa herkkuakin. Juhlat olivat perjantaina. Tiistaiaamun käytimme ostoksiin. Torstaina valmistimme kaikki tarjottavat viimeistelyä vaille valmiiksi. Kaikki tarjottavat leipiä lukuunottamatta tehtiin omin voimin, myös porukan pienimmäinen auttoi kaalikääryleiden valmistuksessa. Pientä jännitystä aiheutti ukkonen, joka katkoi pariin otteeseen sähköjä. Onneksi täytekakun pohja oli jo tällöin paistettu. Perjantaina sitten tarjottavien viimeistely,pientä siivousta, jossa isommat serkut toimivat pienempien työnjohtajina, itse juhlat sekä pikainen loppusiivous. 

Kiitos kaikille järjestelyihin osallistuneille, juhlavieraille ja vielä kerran onnea kultahääparille!



KULTAHÄÄPÄIVÄLOUNAS

Vihreä salaatti
Sitrusmarinoitu mozzarella
Yrttivinaigretti

Oman pellon keitetyt perunat

Itsesavustettu lohi
Tillikermaviili

Puolukkasurvos
Kermakastike

BBQ-kastike

Ruislimppu
Gluteeniton perunarieska
Voi

Kotikalja, maito, vesi

***
Gluteeniton tiikerikakku

Kahvi, mehu

lauantai 10. toukokuuta 2014

Palataan vielä vappuun

Ennen äitienpäivää palataan vielä hetkeksi vappuun. Suunnittelin vappupäivälle pitkästä aikaa alkuruuan, pääruuan ja jälkiruuan. Makumaailma oli cross- kitcheniä aasialaisittain. Alkuun simpukoita Nahm Jim, pääruokana kanaa balilaisittain ja jälkiruoka sai makua sitruunaruohosta ja kaffirlimetinlehdistä.  Mukavia toisiaan täydentäviä makuja, ja vaikka menu voi kuulostaa työläältä, se ei sitä ole. Maustetahnojen valmistamisen jälkeen simpukat maustuvat itsekseen ja kana paistuu uunissa. Jälkiruuankin voi valmistaa jo edellisenä päivänä ja vain viimeistellä ennen tarjoilua. Jälkiruuan ohje keväisestä Maku-lehdestä


SITRUUNARUOHOBRÜLEE JA MANGOSALSA
(5 annosta)

4 dl kuohukermaa
3/4 dl hienoa sokeria
1 sitruunaruoho
3 kaffirlimetinlehteä
4 kananmunan keltuaista

kuorrutus:
2 rkl ruokokidesokeria


1. Mittaa kerma ja sokeri kattilaan. Paloittele sitruunaruoho ja lisää se sekä kaffirlimetinlehdet kattilaan. Kiehauta ja nosta kattila liedeltä. Jätä seos maustumaan kymmeneksi minuutiksi
2. Vatkaa keltuaisten rakenne rikki
3. Siivilöi kermaseoksesta sitruunaruohot ja kaffirlimetinlehdet pois. Kaada seos takaisin kattilaan ja kuumenna. Kaada seos keltuaisten joukkoon koko ajan sekoittaen
4. Jaa seos brülee vuokiin. Nosta vuoat uunipannuun ja kaada pannulle kiehuvaa vettä vuokien puoleen väliin. Kypsennä 150- asteisessa uunissa noin 50 minuuttia
5. Jäähdytä brüleet, peitä tuorekelmulla ja nosta jääkaappiin
6. Ripottele ruokokidesokeria brüleiden pinnalle ja ruskista sokeri "tohottimella"

MANGOSALSA

2 rkl ruokokidesokeria
1 tl tuoretta inkivääriä raastettuna
1 tl punaista chiliä hienonnettuna
1 rl limetinmehua
2 dl mangoa pieninä kuutioina

1. Mittaa kattilaa sokeri, inkivääri ja chili. Kuumenna kunnes seos muuttuu siirappimaiseksi. Lisää limetinmehu ja mangokuutiot. Kuumenna, mutta älä anna mangojen kypsyä liikaa. Tarjoile brüleen lisänä

lauantai 15. maaliskuuta 2014

Pasta al limone con gamberetti e zucchini

Kirjoitin helmikuussa, että perheemme pastan syönti on vähentynyt huimasti ja silti tämä on jo kolmas pastaan liittyvä postaus tänä vuonna. Jokaisella kerralla olen jopa itse ollut kauhan varressa, vaikka väitin pastaa syötävän lähinnä teinin kokkausvuoroilla.  Tämä pasta on ollut suosikkini WTC Plazan alakerrassa olevassa spaghetteriassa. Raaka-aineita on vähän, ja ne kaikki maistuvat. Sitruunan raikas maku hallitsee, mutta myös katkaravut ja mieto kesäkurpitsa tulevat läpi. Löysin aidon ohjeen täältä ja myös kotona valmistettuna tämä pasta pääsi suosikkiemme joukkoon. Voit käyttää myös kuorettomia katkarapuja, mutta jos budjetti ja kärsivällisyys antavat myöten käytä kuorellisia. Kuorista voi keittää maukkaan liemen keiton tai kastikkeen pohjaksi. Pasta tarjoiltiin pääruokana menussa, jonka alkuruokana oli tomaattibruschetta ja jälkiruokana suklaakakku limecurd-kermalla. Neiti valmisti jälkiruuan.


SITRUUNAINEN KESÄKURPITSA-KATKARAPUPASTA
(kuudelle-kahdeksalle)

1 kg kuorellisia katkarapuja (pakaste)
1 kesäkurpitsa  (n. 500g)
sitruuna
6 kananmunan keltuaista
vettä
200g voita
merisuolaa myllystä
rypsiöljyä

*
500g spagettia
vettä keittämiseen
suolaa
*
parmesaania/ pecorinoa

1. Ota katkaravut jääkaappiin sulamaan vuorokautta ennen. Kuori katkaravut. Ota kuoret talteen, jos haluat keittää ne kastikkeen pohjaksi
2. Kuutioi kesäkurpitsa pieniksi kuutioiksi. Kuumenna pannu ja lisää liraus rypsiöljyä. Lisää kesäkurpitsakuutiot ja raasta sitruunankuori sekaan. Anna hautua viitisen minuuttia välillä sekoittaen, kunnes kesäkurpitsakuutiot alkavat pehmetä. Mausta suolalla
3. Sulata voi. Erottele keltuaiset metallikulhoon. Ota valkuaiset talteen ja valmista niistä vaikka pavlova. Lisää keltuaisiin 6 rkl vettä ja vispaa sekaisin.
Nosta kulho hiljalleen kiehuvan vesikattilan päälle (vesihaude) ja lisää voisula ohuena nauhana munien joukkoon seosta koko ajan sekoittaen. Sekoita kunnes seos alkaa paksuntua. Tähän menee muutama minuutti eli kärsivällisyyttä. Alla oleva vesi ei saa kiehua liian kovaa, vaan poreilla hiljakseen. Purista sekaan yhden sitruunanmehu, mausta suolalla ja sekoita
4. Keitä pasta 
5. Sekoita kastike ja keitetty pasta kesäkurpitsan kanssa pannulla. Lisää katkaravut ja sekoita. Tarjoile parmesaanin kanssa

tiistai 4. helmikuuta 2014

Arvaa mitä makuja?

Sunnuntaina oli taas mukava askarrella lounaan kanssa. Joskus aloitan suunnittelun jo viikolla, nyt selailin ideoita vasta perjantai-iltana ja kirjoitin samalla ostoslistaa yrittäjälle ja neidille. Sunnuntaina meinasi sitten laiskuus voittaa ja pohdin jo alkuruuan väliin jättämistä. Onneksi innostus voitti ja sain neidin avuksi jälkiruoan valmistamiseen, sillä saimme aikaiseksi hyvän menun. Alkuruokana kurkku-avokadokeittoa, pääruokana kuha-serranokääröjä ja sitruunarisottoa ja jälkiruuaksi suklaamuffinit mokkasydämellä. 
Alkukeiton ohje Glorian ruoka&viinistä muutaman vuoden takaa. Alkuperäisessä ohjeessa mäti tarjoiltiin pienten leipien päällä, minä lisäsin sen keittoon ja jätin ruohosipulin pois. Käytettyjä makuja oli mukava arvuutella, edes raaka-aineet ostaneet neiti ja yrittäjä eivät tunnistaneet makuja heti.

LÄMMIN KURKKU-AVOKADOKEITTO
(kuudelle alkukeittona)

1 sipuli
1 tuore kurkku
2 kypsää avokadoa
rypsiöljyä
4 dl kasvislientä
ripaus mustapippuria myllystä
1-2 dl kuohukermaa
*
muikunmätiä

1. Kuori ja hienonna sipuli. Paloittele kurkku. Halkaise avokadot, poista kivet ja kuori. Paloittele avokadot
2. Kuullota sipulia öljyssä kattilassa hetki, lisää kurkut ja jatka kuullottamista pari minuuttia. Lisää avokado ja kasvisliemi. Keitä noin 5 minuuttia
3. Soseuta keitto sauvasekoittimella ja mausta pippurilla. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa. Tähän asti voit valmistella keiton hyvissä ajoin etukäteen
4. Lisää kerma ja kuumenna keitto. Annostele tarjoiluastioihin ja laita kuhunkin teelusikallinen mätiä pinnalle

maanantai 6. tammikuuta 2014

Jääkaapin tyhjennystä

Näin alkuvuodesta käyn läpi pakastimen sisältöä ja yritän vähän tyhjentää sitä. Kummasti sitä onnistuu täyttämään pakastimen, vaikka asuu alle kilometrin päässä useammastakin kaupasta. Eivätkä pakastinta täytä edes itse kerätyt marjat ja sienet , vaan ihan kaupasta ostetut aineet. Koska meillä ei juuri syödä eineksiä, pakastinta täyttävät myös reiluina annoksina valmistetut kotiruuat, kuten makaronilaatikko, tai kaalilaatikko. Tänä viikonloppuna olen tyhjentänyt lihoja; eilen tein ankankoipia, tänään vuorossa oli naudansisäfileen loput ja huomenna lohi. Lihan lisäkkeeksi tein, niin ikään jääkaapin vihanneslokeron sekalaisista antimista, juuresmosaiikkia. Juurekset voi valita sen mukaan mistä pitää ja mitä kaapista löytyy. Koska ateriaan kuului alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka, juureksia ei tarvita kovin paljon. Pelkässä pääruuassa määriä on syytä lisätä. Alkuruokasalaattiin makua antoivat avokado, appelsiini ja katkaravut. Jälkiruuaksi tein neidin avustuksella suklaamoussea, tällä kertaa vain tummasta suklaasta.


JUURESMOSAIIKKI

punasipuli
2 valkosipulinkynttä
3 porkkanaa
pala lanttua
pala palsternakkaa
oksa rosmariinia
rypsiöljyä
suolaa, mustapippuria
1 rkl tummaa balsamicoa
1 rkl hunajaa
(vettä)

1. Kuori ja hienonna sipulit. Kuori ja kuutioi juurekset pieniksi kuutikoiksi
2. Kuullota sipulit rypsiöljyssä  kuumalla pannulla. Lisää rosmariininoksa ja juureskuutiot. Paista keskilämmöllä välillä sekoittaen 15 minuuttia. Mausta suolalla, mustapippurilla, balsamicolla ja hunajalla. Sekoita hyvin ja jätä hautumaan pienimmälle lämmölle. Tähän asti voit valmistella juurekset hyvissä ajoin
3.  Lisää tilkka vettä ja nosta levyn lämpötilaa, kunnes vesi kiehahtaa. Laske levyn lämpötilaa ja anna juuresten hautua kypsiksi. Juureksiin saa jäädä hyvä purutuntuma. Poista rosmariininoksa, tarkista maku ja tarjoile

sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Talvinen salaatti poron lisäkkeeksi

Eilinen poropata tarvitsi lisäkkeeksi jotain yhtä  voimakasta ja maanläheistä. Koska suomalaisittain parhaimmillaan ovat juurekset, otin ne pääraaka-aineeksi. Yrittäjä hoiti ruokaostokset ja minun kirjoittamallani ostoslistalla luki vain "juureksia". Hän osti mukavan lajitelman; porkkanoita, palan lanttua, palsternakan. Ostoskoriin päätyi myös pala retikkaa, jota en tähän ruokaan käyttänyt, vaan se saa odottaa tämänpäiväistä ateriaa. Lisäsin mukaan vielä jääkaapista löytyneitä punajuuria sekä bulguria ja linssejä, ja talvisen salaatin aineet olivat kasassa. Salaatti toimi erittäin hyvin poron kanssa, mutta riittäisi kasvissyöjälle ateriaksi yksinäänkin. Sillä niin bulgur kuin linssitkin toimivat proteiininlähteinä.  Molemmat voi myös korvata vaikka ohralla tai kuskusilla, sen mukaan mitä kaapeissa on. Sekä salaatti, että eilinen poropata riittivät viiden hengen aterialle.

TALVINEN JUURESSALAATTI

2 porkkanaa
2 pientä punajuurta
pala lanttua
pieni palsternakka

marinadi:
1/4 dl rypsiöljyä
1 rkl hunajaa
suolaa, mustapippuria myllystä
oksa rosmariinia

pieni punasipuli
1 valkosipuli
1 dl linssejä
1 dl bulguria
4 dl kasvislientä
lehtipersiljaa
1/2 dl kuivattuja karpaloita

kastike:
1/2 sitruuna
1/4 dl rypsiöljyä
1 rkl hunajaa
suolaa, mustapippuria myllystä

1. Pese juurekset, mutta älä kuori. Leikkaa punajuuret lohkoiksi, porkkanat, palsternakka ja lanttu tikuiksi. Punajuuri kypsyy hitaimmin eli leikkaa lohkot pienemmiksi kuin muut juurekset
2. Sekoita marinadin aineet ja lisää juurekset. Anna maustua ainakin 30 minuuttia
3. Poista punasipulista kuori ja viipaloi se. Leikkaa kokonainen valkosipuli kahtia
4. Laita uunipellille leivinpaperi (säästyt tiskiltä) ja levitä juurekset pellille. Lisää puolitetut valkosipulit pellille. Paista 200-asteisessa uunissa 15 minuuttia, lisää punasipulit ja paista vielä 15 minuuttia, tai kunnes juurekset ovat napakan kypsiä
5. Juuresten kypsyessä valmistele muut osat. Keitä linssejä ja bulguria kasvisliemessä 10 minuuttia (tai paketin ohjeen mukaan, näiden keittoaika oli sama ja keitin ne samassa kattilassa). 
6. Raasta sitruunankuori ja purista mehu, yhdistä rypsiöljyn ja hunajan kanssa. Mausta suolalla ja pippurilla ja sekoita
7. Levitä linssi-bulgurseos tarjoiluvadille, lisää juurekset , ja kaada kastike päälle ja sekoita. Nosta valkosipulinpuolikkaat vadille, josta pehmeän valkosipulin voi puristaa salaattinsa sekaan. Viimeistele lehtipersiljalla ja kuivatuilla karpaloilla