Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joulu. Näytä kaikki tekstit

lauantai 27. joulukuuta 2025

Savulohta ja purjoa

 Perinteinen välipäivien lohipiirakka. Nyt ei puhuta edes hävikin vähentämisestä, sillä ostin tietoisesti lämminsavulohta yhden ylimääräisen fileen. Osa meni tähän piirakkaan ja osasta teen savulohitahnaa ja lopusta pastaa huomenna mökillä.
SAVULOHIQUICHE

taikina:
75g voita
3 dl vehnäjauhoja
ripaus suolaa
kananmunan keltuainen
2 rkl kylmää vettä

täyte:
200g savulohta
1/3 purjo
200g kermaviiliä
1 dl maitoa
100g emmentalia raastettuna
3 kananmunaa
mustapippuria myllystä

1. Valmista taikina. Nypi kuutioitu voi, suola ja vehnäjauhot muruksi. Lisää kananmunan keltuainen ja vesi ja sekoita taikinaksi. Kääri taikina kelmuun ja nosta jääkaappiin vartiksi
2. Laita uuni kuumenemaan 200-asteeseen. Painele taikina leivinpaperoidun piirasvuuan pohjalle ja reunoille. Laita leivinpaperi päälle ja sille kuivia herneitä tai riisiä ja paista 10 minuuttia
3. Halkaise purjo, huuhtele ja valuta. Hienonna purjo ja kuullota pannulla rypsiöljyssä. Revi lohi pieniksi paloiksi pohjan päälle. Raasta juusto, ja sekoita purjon ja muiden täytteen aineiden kanssa. Kaada täyte lohipalojen päälle. Paista 200-asteessa noin 30 minuuttia. Laita tarvittaessa leivinpaperi päälle, jos pinta tummuu liikaa. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi ennen tarjoilua

Valmistusaika: 1 tunti + jäähtyminen

maanantai 22. joulukuuta 2025

Gratinoitua myskikurpitsaa

 Selailin suoratoistopalveluiden ruokaohjelmatarjontaa ja päädyin katsomaan jotain Jamie Oliverin helpoista kokkauksista.  Olin ostanut myskikurpitsan sen enempää miettimättä, mitä siitä valmistaisin. Jamie teki jotain pyöreää talvikurpitsaa uunissa juustoisella purjokastikkeella. Siitä siis idea minun versiooni.  Reseptin mukaisesti ostin purjon, mutta käytinkin sen lisäksi yhtä lempivihanneksistani pinaattia. Aikoinaan kasvisruuat olivat usein juustokastikkeeseen upotettuja gratiineja. Tässäkin käytetään juustoa, mutta kastikkeen pääosassa ovat pinaatti ja purjo. Ruoka sopisi kasvissyöjälle vaikka joulupöytään. Vegaani vaihtaa maidon ja juuston vegaanisiin versioihin.

PINAATTIKASTIKKEELLA KUORRUTETTUA MYSKIKURPITSAA
(kahdelle)

myskikurpitsa
rypsiöljyä
suolaa ja mustapippuria myllystä
chilihiutaleita
*
1/2 purjo
2 valkosipulin kynttä
300g (tuoretta) pinaattia
rypsiöljyä
suolaa, mustapippuria myllystä
muskottipähkinää
chilihiutaleita
2 rkl vehnäjauhoja
3-4 dl maitoa
50g emmentalia (tai voimakasta juustoa) raastettuna
*
pinnalle raastettua emmentalia ja parmesaania

1. Leikkaa kurpitsa pitkittäin neljään lohkoon ja laita lohkot uunivuokaan. Liruta päälle oliiviöljyä ja mausta suolalla, mustapippurilla ja chilihiutaleila. Paista 200-asteessa puolesta tunnista puoleentoista riippuen kurpitsalohkojen koosta
2. Valmista kastike.kurpitsan kypsyessä. Huuhtele ja valuta purjo ja pinaatti. Suikaloi purjo, kuori ja hienonna valkosipuli ja hienonna pinaattia vähän
3. Kuullota purjoa ja valkosipulia rypsiöljyssä pari minuuttia, lisää pinaatti ja jatka paistamista kunnes pinaatti "antautuu", lisää jauhot, hauduta sekoitellen muutama minuutti. Lisää maito sekoittaen parissa erässä. Kun kastike on saostunut, lisää raastettu juusto. Mausta
4. Ota kurpitsalohkot uunista ja kaada kastike päälle. Ripottele pinnalle vielä vähän juustoraastetta ja grillivastusten alla, kunnes juusto saa väriä eli vajaa viisi minuuttia

Valmistusaika: 20 min + kurpitsan kypsyminen uunissa 1h- 1h 30min

lauantai 30. joulukuuta 2023

Joulukinkkua pastakastikkeessa

 Nuorten suunnatessa kohti Helsinkiä, me entisen yrittäjän kanssa lähdimme mökille. Ajatuksena oli vain saunoa, tyhjentää jääkaappi ja laittaa mökki talvilevolle. Mökin rauha teki sen, että jäimmekin muutamaksi päiväksi.  Syödäkin siis piti. Jääkaapissa oli aamupalatarpeita ja kuiva-ainekaapissa perustarpeita.  Ensimmäisenä päivänä joulukinkkuviipaleet pääsivät pastaan ja seuraavana päivänä hernekeittoon. 
Talvinen mökkimaisema, kun jäi kuva pastasta ottamatta

KINKKU-SINIHOMEJUUSTOPASTA JOULUKINKUSTA

joulukinkkuviipaleita
sipulia
sinihomejuustoa
kermaa
rypsiöljyä
mustapippuria
*
pastaa
*
parmesaania

1. Laita pasta kiehumaan
2. Suikaloi kinkku ohuiksi pari senttiä pitkiksi suikaleiksi. Kuori ja hienonna sipuli
3. Paista kinkkusuikaleita rypsiöljyssä, kunnes ne alkavat rapeutua. Lisää sipulit ja paista vielä pari minuuttia. Lisää sinihomejuustoa ja sekoittele kunnes se alkaa sulaa. Lisää kermaa, jotta seos ohenee kastikkeeksi. Mausta mustapippurilla. Nosta kypsä pasta sekaan ja sekoita tasaiseksi

Valmistusaika: 10- 15 minuuttia


sunnuntai 10. joulukuuta 2023

Joulun makua

 Kävimme itsenäisyyspäivän aikaan yhden yön reissulla Helsingissä. Tiistaina illalla yhteinen illallinen nuorten kanssa. He kun asuvat nykyään kätevästi samassa kerrostalossa, liki identtisissä asunnoissa. Entinen teini vaimonsa kanssa kuudennessa kerroksessa ja pikkuneiti poikaystävän kanssa ensimmäisessä. Itsenäisyyspäivänä nautimme rauhallisen aamiaisen ja kävelimme keskustassa, piipahdus myös Tuomaanmarkkinoiden väenpaljoudessa. Iltapäivällä ennen junanlähtöä veimme vielä joulutervehdyksenä kukan ja entisen yrittäjän leipoman saaristolaisleivän entiselle naapurille, iäkkäälle rouvalle, joka on ollut nuorille kuin  varamummo. Pikkuneiti leipoi Hesarin ohjeella tiistai-illalle piparimutakakun.
PIPARIMUTAKAKKU
(12 palaa)

200g voita
200g tummaa suklaata
4 kananmunaa (M-koko)
2 dl tummaa muscovadosokeria 
(neidillä ei ollut, joten käytti 1 1/2 hgl henoa sokeria ja 1/2 dl siirappia)
2 1/2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl piparkakkumaustetta
1/4 tl suolaa
*
tomusokeria
piparkakkuja

1. Laita uuni lämpiämään 175-asteeseen. Rypistä leivipaperi ja levitä irtopohjavuokaan /piirakkavuokaan (Ø  24cm).
2. Sulata voi ja suklaa kattilassa miedolla lämmöllä. Sekoita tasaiseksi ja anna jäähtyä
3. Vatkaa huoneenlämpöiset kananmunat ja sokeri(t) kuohkeaksi vaahdoksi
4. Lisää jäähtynyt suklaa-voiseos munasokerivaahtoon. Siivilöi joukkoon jauhot, joihin on yhdistetty leivinjauhe, piparkakkumauste ja suola. Kääntele tasaiseksi
5. Kaada taikina vuokaan ja paista noin 20 minuuttia. Kakku saa jäädä sisältä tahmeaksi
6. Laita kakun pinnalle muutama piparkakku ja siivilöi tomusokeria. Poista piparkakut (voit murustella ne pinnalle). Tarjoile haaleana kermavaahdon tai vaniljajäätelön kanssa

Valmistusaika: 35 min + jäähdytys

keskiviikko 28. joulukuuta 2022

Joulun jälkeistä elämää - lohipiirakka

Piirakat on kätevää tarjottavaa. Pohjataikinan aineet löytyvät aina kotoa ja täytteen voi muokata mieleiseksi tai käyttää sitä mitä kaapeissa on. Näillä täytteillä toteutin piirakan ensimmäisen kerran työpaikkani ohjausryhmälle. Näin joulun jälkeen täytteeseen voi käyttää ylijääneet savulohet ja juustojen loput. Minä leikkasin tietoisesti graaviloheksi tarkoitetusta fileesta palan pakastimeen piirakkaa varten ja juustona on mustaleimaemmentalia. Lisäksi tomaatti-paprikasalsaa ja joulun kalakauppiaalta saatua kylmäsavustettua kirjolohenmätiä. Alkuperäisessä Hesarin ohjeessa piirakka nimettiin lohi-ranskankermapiiraaksi. Koska juustoa on yhtä paljon kuin lohta, minulle tämä on


LOHI-JUUSTOPIIRAKKA

Pohja:
75g kylmää voita
3 dl vehnäjauhoja
ripaus suolaa
kananmunan keltuainen
2 rkl kylmää vettä
*
Täyte:
200g maukasta kovaa juustoa
200g ranskankermaa
3 kananmunaa
2 tl raastettua sitruunankuorta
1 rkl sitruunan mehua
mustapippuria myllystä
*
200g lohta
2 rkl pieniä kapriksia

1. Nypi kuutioitu voi, suola ja vehnäjauhot muruksi. Lisää kananmunan keltuainen ja vesi ja sekoita taikinaksi. Kääri taikina kelmuun ja nosta jääkaappiin vartiksi
2. Laita uuni kuumenemaan 200-asteeseen. Painele taikina leivinpaperoidun piirasvuuan pohjalle ja reunoille. Laita leivinpaperi päälle ja sille kuivia herneitä tai riisiä ja paista vartti
3. Raasta juusto, ja sekoita muiden täytteen aineiden kanssa. Kaada täyte pohjan päälle. Leikkaa lohi pieniksi paloiksi ja ripottele se kapristen kanssa juustoseoksen päälle. Paista 175-asteessa 30 minuuttia. Laita tarvittaessa leivinpaperi päälle, jos pinta tummuu liikaa. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi ennen tarjoilua

Valmistusaika: 1 h + jäähtyminen

lauantai 24. joulukuuta 2022

Joulunpunaista graavikalaa

 Aiemmin ostin joulukalat ja mädit työpaikalla vierailleelta kalakauppiaalta. Jämsään muuton myötä tämä perinne katkesi. Viime joulu meni Brasiliassa, joten nyt vietämme ensimmäistä joulua Jämsässä ja piti miettiä, mistä kalat hankitaan. Onneksi veljeni vihjasi kiertävästä kalakauppiaasta, ja joulun kalapöytä on varmistettu. Uutena makuna sain kaupanpäälle purkin kylmäsavustettua kirjolohen mätiä. Kerrotaan sitten joulun jälkeen miltä maistui. Joulun ruokaohjelmissa koukutti Jamie Oliverin punajuurigraavattu lohi. Kirjoitin aineet muistiin ja eilen sitten graavaushommiin. Punajuuren maku ei erotu, mutta kalan pinta on upean joulun punainen ja piparjuuri antaa pikkuisen lisäpotkua.


PUNAJUURIGRAAVATTU LOHI à la Jamie Oliver

lohifilee
*
graavausseos:
2 punajuurta
nippu tilliä
sitruuna
1/2 dl vodkaa
3 rkl merisuolaa
1 rkl sokeria
1 tuubi piparjuurta

1. Kuori ja raasta punajuuret. Raasta sitruunan kuori. Hienonna tilli. Sekoita kaikki graavausseoksen aineet
2. Levitä kelmua pöydälle ja nosta lohifilee päälle, nahkapuoli ylöspäin. Poista mahdolliset ruodot. Levitä graavausseos lohen päälle. Viipaloi sitruuna pinnalle ja kääri lohi tiukasti kelmuun. Laita lohi vielä muovipussiin ja jääkaappiin yön yli
3. Tarjolle tuotaessa valuta pussista neste pois ja poista graavausseos pinnalta ja viipaloi lohi

Valmistusaika: 15 min + graavaantuminen 24h

perjantai 23. joulukuuta 2022

Joulun herkuttelua

Teen aina jouluisin herkuttelu tarjottimen, jolle kasaan pähkinöitä, karkkia ja erilaisia leivonnaisia vähän fiiliksen mukaan. Tarjotin rakentuu pikkuhiljaa ja toisinaan ensimmäiset herkut on syöty ennenkuin viimeiset valmistuvat. Italialaistyyliset biscotit ovat yksi lempipikkuleivistäni. En vain ole niitä koskaan ennen tehnyt. Nyt yhdessä ostamistani joululehdistä oli ohje ja pithän tuota kokeilla. Meinasi tulla uskon puute, kun taikina tuntui olevan pelkkää jauhoa. Rauhallisesti pöydällä työstäen taikina alkoi kuitenkin muotoutua. Hyviä ovat, ja ehdottomasti nämä kannattaa tehdä jatkossa itse.

PISTAASI-KARPALOVIIPALEET
(n 50 kpl)

5 dl vehnäjauhoja
1 1/2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 dl hienoa sokeria
raastettu appelsiinin kuori
3 kananmunaa
150g kuivattuja karpaloita
150g pistaasipähkinöitä

1. Yhdistä kuivat aineet. Lisää kananmunat sekoittaen yksi kerrallaan. Lisää raastettu appelsiininkuori ja karpalot ja pistaasipähkinät
2. Kumoa seos pöydälle ja työstä taikinaksi. Jaa taikina kahtia ja muotoile 2 n 25cm pitkää ja 10cm leveää pötköä. Laita pötköt leivinpaperoidulle uunipellille ja paista 175 asteessa 30 min. Anna jäähtyä
3. Leikkaa pötköt n puolen sentin viipaleiksi ja nosta leivinpaperoidulle uunipellille leikkauspinta ylöspäin ja paista vielä n 10 minuuttia, kunnet viipaleet ovat rapeita

Valmistusaika: n tunti

sunnuntai 27. joulukuuta 2020

Joulunjälkeistä elämää - karkkipossua glögiliemessä

 Olemme normaalioloissa joulun mökillä ja pääsemme veljen valmiiseen joulupöytään. Minä olen vastannut joulupöydän kaloista, perinteisen imelletyn perunalaatikon on paistanut äiti ja veli vaimoineen huolehtinut muun tarjoilun. Joulukinkkukin on siis ollut talon puolesta. Olemme nauttineet sitä aaton ja joulupäivän aterioilla. Emme ole päässeet kyllästymään kinkkuun, pikemminkin on jäänyt parin kinkkuleivän kaipuu. Vuosien varrella varmaan jokaisen kinkunjämistä tekemää karamellipossua en siis ole jouluversiona päässyt kokeilemaan, vaan olen tehnyt sitä kasslerista. Tänä vuonna paistoin kinkkurullan ja miniä toi joulupöytään brasilialaisen version kinkusta, viidelle kinkkua oli reilusti. Pitäähän minun joulunjälkeinen karkkipossu tehdä ja samalla kirjoittaa ohje nuorelleparille omassa kodissa toteutettavaksi. Tämäkin versio on lämpimän mausteista ja suolaisen makeaa, jotain karamellipossun, nyhtöpossun ja ribsien maustekastikkeen välimaastosta. Liemeen käytin vaaleaa glögiä. Hyödynsin myös vihanneslokerosta löytyneen kiinankaalin puolikkaan ja leikkasin sen hautumaan liemeen. Possu ja kaalihan sopivat hyvin yhteen. Toki muitakin vihanneksia voi käyttää tai jättää käyttämättä sen mukaan mitä taloudesta löytyy. Tämän ruuan vuoksi ei siis tehty kauppareissua, vaan käytettiin sitä mitä taloudessa on. Nuoren parin tuoreesta taloudesta ei vielä löydy kaikkia mausteita ja kastikkeita, joten ohje mahdollisimman tavallisilla aineilla. Kaikkia mainittuja mausteita ei tarvitse mukaan laittaa, minusta valkosipuli, inkivääri ja chili luovat hyvän pohjan ja muut ovat mukava lisä. Tähtianikset ja seesaminsiemenet pakkasin heille mukaan.  

Vinkkinä kun ostat inkiväärinjuuren, pakasta se paloissa ja sinulla on aina "tuoretta" inkivääriä helposti ruokaan raastettavaksi




GLÖGIPOSSU JOULUKINKUSTA
(kahdelle)

300g kypsää joulukinkkua (tai paistettua kassleria)
rypsiöljyä
*
kastike:
3 dl vaaleaa glögiä (tai omenamehua)
1 lihaliemikuutio
2 cm pätkä inkivääriä 
2 valkosipulinkynttä
1 (salotti)sipuli
2 rkl soijakastiketta
chiliä/ chilihiutaleita maun mukaan
2 tähtianista
pari neilikkaa, jos niitä kinkussa on
(kanelitanko)
1 rkl fariinisokeria
(1 rkl riisiviinietikkaa)
(maizenaa, tai muuta tärkkelystä)
*
 2 rkl seesaminsiemeniä
punaista chiliä
(korianteria tai kevätsipulia tai ruohosipulia)
*
basmatiriisiä

1. Paahda seesaminsiemeniä kuumalla kuivalla pannulla minuutin ajan, koko ajan pannua heilutellen. Kaada astiaan odottamaan tarjoilua
2. Laita riisi kiehumaan
3. Valmista kastike: Kuori ja hienonna sipulit. Kuori ja suikaloi inkivääri ja ohuiksi suikaleiksi. (tai raasta pätkä kuorimatonta pakastettua inkivääriä -vielä jäisenä sitä on helppo raastaa)  Hienonna chili. Laita kovat mausteet (tähtianis, neilikat, kaneli) pieneen pussiin (kiinnitaitettu kahvisuodatin), jotta ne on helppo poistaa valmiista liemestä. Keitä kaikkia kastikkeen aineita välillä sekoittaen noin vartti, kunnes kastike hieman sakeutuu. Tilkka viinietikkaa tasapainottaa makeutta, mutta ei ole välttämätön. Poista mausteet. Voit halutessasi saostaa lientä maizenalla.
4. Leikkaa kinkku n 1x1 cm kuutioiksi ja paista kuutiot rapeiksi rypsiöljyssä. Sekoita kuutiot kuumaan kastikkeeseen ja tarjoile basmatiriisin kanssa. Viimeistele annokset seesaminsiemenillä, chilillä ja yrteillä, jos niitä kotoa löytyy

Valmistusaika: 40 min

keskiviikko 23. joulukuuta 2020

Joululeipää

Vähäisiin jouluperinteisiimme on kuulunut saaristolaisleivän leipominen. Leivän teko on ollut entisen yrittäjän vastuulla, kuten tänäkin vuonna. Nyt muistimme kirjoittaa ohjeen paperilapulta tänne blogiinkin. Aina vähän jännittää miten leivät onnistuvat, ja aina ne maistuvat yhtä hyviltä. Jokainen päällystää leipänsä omalla tavallaan;  savulohta ja tilliä, tai smetanaa, mätiä ja sipulia tai maksapasteijaa, sienisalaattia ja karpalohilloa tai jotain muuta hyvää. Ensimmäiset leivät nautitaan kuitenkin aina pelkän voin kanssa.

SAARISTOLAISLEIPÄ
(3 leipää)

1 l omenamehua (appelsiinimehua/piimää)
75 g tuore hiivaa
1 tl suolaa
3 dl siirappia
3 dl kaljamallasta
3 dl leseitä, nyt kauralese
3 dl  ruisjauhoja
 10-12 dl vehnä-/hiivaleipäjauhoja
*
1/2 dl siirappia
1/2 dl vettä

1.  Lämmitä mehu kädenlämpöiseksi. Liuota hiiva mehuun. Sekoita mukaan suola, ja siirappi. Sekoita vispilän kanssa maltaat, leseet ja ruisjauhot.  Lisää  loput jauhot vispilän avulla, tarvittaessa lopuksi kädellä kääntelemällä. Anna nousta liinalla peitettynä 30 minuuttia
2. Kaada taikina vuokiin ja kohota liinalla peitettynä vielä toiset 30 minuuttia
3. Vedä leipiin pitkittäin viilto. Paista 150 asteessa tunti ja voitele leivät siirappivedellä, paista vielä puoli tuntia  Peitä leivät tarvittaessa leivinpaperilla viimeisen puolen tunnin ajaksi, ettei leivät ruskistu  liikaa
4. Anna leipien tekeytyä vuuissaan liinan alla seuraavaan päivään

Valmistusaika:15 min+Kohotus 1 h+paistaminen 1 h 30 min+ ekeytyminen 12h

lauantai 21. joulukuuta 2019

Finnish Christmas cookies - recipe also in English

Joulunodotukseen kuuluu joulupipareiden leipominen. Jos ei muuten, niin taikinan ja jouluisen tuoksun takia. Lapsuudenkodissani piparitaikina tehtiin itse, kuten myös joulutorttujen rahkavoitaikina. Aikuisiällä olen luottanut kaupan valmiisiin taikinoihin. Tänä vuonna palasin lapsuuden muistoihin ja tein piparitaikinan itse. Pari juttua piti tarkistaa äidiltä. Jo mausteinen siirappikeitoksen tuoksu houkutteli perhettä keittiöön maistelemaan. Pelkästään maun, mutta myös perinteiden vuoksi taidan jatkossa tehdä taikinan itse. Teinineiti innostui ja piparit saivat myös hienon koristelun. 

Recipe in English below the Finnish one. When you google Finnish "piparkakku or pipari" English translation is gingerbread. Gingerbread can be a cookie with ginger as an only spice or combination of different spices. Gingerbread is also a spicy bread/cake. These cookies belong to Finnish Christmas time, so I name them "Finnish Christmas cookies". Traditionally every family made their one dough, nowadays most families buy frozen dough from supermarket. So do I also. This is first time in years when I made a dough by myself.  This recipe is like my mom made a dough when I was a kid. Every family had their own recipe, so you can twist this if you dare to, as my mom´s cookies are the best!


JOULUPIPARIT

taikina tehdään päivää ennen leipomista

2 dl tummaa siirappia
2 dl hienoa sokeria
2 tl inkivääriä
3 tl kanelia
2tl kardemummaa
2 tl neilikkaa
2 tl pomeranssinkuorta 
ripaus suolaa
250 g voita 
2 kananmunaa
9 dl vehnäjauhoja
2 tl ruokasoodaa

1. Mittaa siirappi, sokeri ja mausteet kattilaan ja kiehauta
2. Ota kattila liedeltä. Paloittele voi ja lisää seokseen. Sekoita kunnes voi sulaa. Anna jäähtyä 30 minuuttia
3. Vatkaa kananmunat yksi kerrallaan seokseen
4. Sekoita sooda ja vehnäjauhot ja vatkaa puulastalla pienissä erissä taikinaan
5. Tee taikinasta litteä levy ja kääri hyvin muoviin ja nosta yön yli jääkaappiin 
6. Jaa taikina kahtia ja jätä toinen puolisko jääkaappiin. Kauli toinen puoli jauhotetulla pöydällä ohueksi levyksi ja ota piparkakkumuotilla pipareita.  Nosta piparit leivinpaperoidulle uunipellille ja paista piparin paksuudesta riippuen 5-7 min  175 asteessa. Leivo myös toinen pala taikinasta pipareiksi (tai pakasta se tulevaa käyttöä varten)  Piparit palavat helposti, eli ole valppaana


*****
Halutessasi koristele jäähtyneet piparit pikeerillä tai kaupan valmiilla tuotteilla


Pikeeri ääriviivoihin:
1 kananmunan valkuainen
3 1/2 dl tomusokeria
pari tippaa sitruunamehua
(karamelliväriä)

Pikeeri täyttämiseen:
1 kananmunan valkuainen
2 1/2 dl tomusokeria
pari tippaa sitruunamehua
(karamelliväriä)

1. Vatkaa pikeerin aineksia 3-4 minuuttia sähkövatkaimella. Värjää pikeeri halutessasi karamellivärillä. 
2. Laita pikeeri pursotuspussiin ja pursota haluamasi kuviot


FINNISH CHRISTMAS COOKIES

make a dough one day before baking

2 dl dark sugar syrup
2 dl granulated sugar
2 tsp ground ginger
3 tsp ground cinnamon
2 tsp ground cardamon
2 tsp ground clove 
2 tsp ground bitter orange peel
pinch of salt
Buy grounded spices, or use whole spices and grind them by your self, bitter orange can be substituted by (fresh) orange peel. Not all the spices are mandatory, so you may leave one out if that is not available.
250 g butter
2 eggs
9 dl all-purpose flour
2 tsp baking soda

1. Add syrup, sugar and spices to a pan and bring to the boil

2. Take a pan from stove and cut butter to pieces and add to mixture. Mix well until butter has dissolved. Leave to cool for 30 minutes

3. Mix eggs to the mixture one by one and stir until combined
4. Mix baking soda and flour and add to the dough little by little while stirring all the time 

5. Shape the dough into a flat plate and cover well with plastic. Place to the fridge over night 

6. Split the dough in half and leave one half to fridge. Use rolling pin and roll out the dough until it is appr.3 mm thick. Use flour to prevent the dough to stick to the table or the rolling pin. Place cookies to the baking tray that has been covered with a baking paper. Cook in the oven in 175 celcius 5-7 minutes. Bake also another half, or put it to the freezer to be used later. Cookies burn easily, so be alert


********
Traditionally cookies are served plain, but they can also be served with a blue cheese and pears.
You may also decorate cookies with  a sugar icing.



Royal icing for borders:
1 egg white
1/2 dl powdered sugar
couple drops of lemon juice
(food coloring gel)

Royal icing for fillings:
1 egg white
1/2 dl powdered sugar
couple drops of lemon juice
(food coloring gel)

1. Mix icing ingredients with an electric mixer 3-4 for minutes. If you want use food coloring gel to get colored cookies
2. Put icing to the piping bag or use just thick a plastic bag, and snipp the end off

perjantai 20. joulukuuta 2019

Siemennäkkäri

Erilaiset siemennäkkileivät ovat nousseet suosituiksi niin ravintola- kuin blogimaailmassakin. Tässä minun ensimmäinen kokeiluni. Paistamisessa pitää olla tarkkana. Ohjeen 50 minuuttia poltti kotiuunissa ensimmäisen pellillisen. Erinomainen lisä juustotarjottimelle. Ohje Glorian Ruoka & Viini.

OMENAINEN KAURANÄKKÄRI
pellillinen

4 dl kaurahiutale (gluteeniton)
1 1/2 dl seesaminsiemen
1 1/2 dl auringonkukansiemen
1 1/2 tl suola
2 dl omenamehu
3/4 dl rypsiöljy
2 tl hunaja

1. Laita uuni lämpiämään 175  asteeseen
2. Sekoita kuivat aineet kulhossa keskenään
3. Lisää muut aineet ja sekoita tasaiseksi
4. Levitä taikina tasaisesti ohuesti leivinpaperoidulle uunipellille
5. Paista 40-50 min , anna jäähtyä

Valmistusaika: 5 min + paistaminen 40-50 min

keskiviikko 18. joulukuuta 2019

Joulukeksejä

Tänä vuonna joulukuussa on ollut aikaa suunnitellla joulua, askarrella ja leipoa. Tein pitkästä aikaa jopa joulukortit itse. Vietämme joulunajan perinteisesti mökillä ja nautimme aattoaterian veljeni luona, joten suunnittelua ei niin kauheasti ole. Leipomisessakin tulee raja vastaan, jonkunhan pitää leipomukset myös syödä. Olen siis yrittänyt pysyä kohtuudessa. Nämä cookiet sopivat kiireisemmänkin aikatauluun. Käytännössä kun yksillä kekseillä voi korvata sekä piparin tuoksun että jouluisen hedelmäkakun. Kakkuun kuuluvan kostukkeen eli liköörin,rommin tai konjakin voi nauttia lasista keksien kanssa. Ohje taitaa olla Kodin Kuvalehdestä.

HEDELMÄKAKKUCOOKIET

2 pellillistä/ 28 kpl

200g voita
1 dl hienoa sokeria
3/4 dl tummaa siirappia
4 dl vehnäjauhoja
1 1/2 tl piparkakkumaustetta
1 tl ruokasoodaa
1 1/2 dl pähkinöitä
1 1/2 dl kuivattuja aprikooseja
1 1/2 dl kuivattuja karpaloita

1. Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen
2.Vaahdota huoneenlämpöinen voi ja sokeri sähkövatkaimella. Lisää siirappi ja sekoita tasaiseksi
3. Yhdistä kuivat aineet ja sekoita taikinaan
4. Hienonna pähkinät, aprikoosit ja karpalot. Sekoita kaksi kolmasosaa taikinaan
5. Muotoile taikinasta 2 noin 4 cm halkaisiltaan olevaa pötköä. Kääri pötköt kelmuun ja nosta jääkaappiin puoleksi tunniksi
6. Leikkaa pötköt sentin viipaleiksi ja laita leivinpaperoidulle uunipellille. Jaa loppu pähkinä-aprikoosi-karpaloseos tasaisesti keksien päälle ja litistä keksejä samalla. Paista 8-10 minuuttia

Valmistusaika: 10 min + tekeytyminen 30min + paistaminen 10 min

lauantai 22. joulukuuta 2018

Hyvää Joulua! - Joululeipä

Joulu rakentuu perinteistä. Aattoateria on perinteisesti nautittu Rimpilän pirtissä. Lapsena äidin, isän, sisarusten ja muun lähisuvun kanssa, sittemmin vieraana lapsuuden kodissa, ensin omaan kotiin muuttaneena aikuisena, myöhemmin perheen kanssa ja nykyisin samassa pirtissä veljen isännöidessä tilaa. Lapsuudesta muistan äidin leipoman joululimpun; voita ja juustoa päälle, myös kinkku sinapilla toimi leivänpäällisenä - oli muuten hyvää! Parina viime vuonna yrittäjä on ollut vastuuleipuri, ja olemme saaneet nauttia saaristolaisleivästä joulupöydässä. Ohje on vielä bloggaamatta- ehkä ensi jouluna. Tänä vuonna yrittäjä halusi kokeilla jotain uutta ja googletellen löysi  ohjeen. Tuloksena leipä, jossa on myös oman puun omenoiden mehua. Jotenkin makumaailma vie lapsuuden joululimppuun.



JOULULEIPÄ

2 1/2 dl omenamehua
2 rkl siirappia
2 1/2 tl kuivahiivaa
1 tl pomeranssinkuorta
2 tl hienonnettuja fenkolinsiemeniä
1 tl suolaa
1 dl ruisjauhoja
3 dl sämpyläjauhoja
n. 4 dl vehnäjauhoja
2 1/2 dl omena - ja porkkanaraastetta
2 rkl rypsiöljyä

1. Liuota hiiva lämpimään mehuun (max 42-astetta). Lisää mausteet, suola ja siirappi. Vatkaa sekaisin.   Lisää ruisjauhot ja sämpyläjauhot vatkaten. Lisää vehnäjauhot, raasteet  ja öljy huolellisesti alustaen. Laita liina taikinakulhon päälle ja kohota lämpimässä tunti
2. Kumoa kohonnut taikina jauhotetulle alustalle, vaivaa taikinaa vielä tovi, muotoile pitkulaiseksi leiväksi ja nosta leivinpaperoituun vuokaan ja peitä liinalla, anna kohota lämpimässä 45 min. Paista 200-asteessa 30-40 minuuttia

Valmistusaika 30 min + kohottaminen 2 h + paistaminen 40 min + jäähtyminen 1 h

sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Tapaninpäivänä

Rauhallinen joululoma mökillä on takana, vaikka loma (ainakin minulla) vielä jatkuukin. Perheemme jouluisiin ylellisyyksiin kuulu, että pääsemme valmiiseen joulupöytään veljeni ja/ tai vanhempieni luona. Tänä vuonna molemmissa paikoissa. Siksi mökille mukaan lähtee vain pieniä herkkuja; perinteisesti kaloja ja mätiä työpaikallani vierailevalta kalastajalta, neidin leipomia ja koristelemia pipareita sekä minulle tärkeitä vihreitä marmeladikuulia.
Teini vietiin Tapanin-aamuna junalle kohti Helsinkiä ja töitä ja neiti samalla reissulla mummolle&papalle. Reippailimme yrittäjän kanssa tapanina auringon paistaessa pitkän lenkin, lämmitimme saunan ja nautimmme upean iltapalan takkatulen lämmössä. Perinteisten mätileipien ja kylmäsavulohen lisäksi uutuutena oli tarjolla yrittäjän joululahjaksi saamaa öljysiikaa. Kiitos, hieno makuelämys täydensi joulumme.

maanantai 22. joulukuuta 2014

Rauhaisaa Joulunaikaa!

Nyt kun ope ja kummit ovat lahjansa saaneet, voin laittaa kuvan yhdestä neidin taiteilemista piparikuusista myös julkiseen levitykseen. 
Samalla toivotan rauhaisaa Joulunaikaa!


lauantai 22. marraskuuta 2014

Alkuruoka juhlasesonkiin

Isänpäivä oli jo pari viikkoa sitten, joten silloin osana lounasta tarjoiltu alkuruoka on auttamatta liian myöhässä, tai sitten hyvin aikaisessa. Sama alkupala sopii hyvin myös pikkujouluissa tai joulupöydässä osana kalapöytää


KYLMÄSAVULOHI-WASABIRULLA
kuudelle alkupalana

150g kylmäsavulohta
wasabia maun mukaan
100g maustamatonta tuorejuustoa
nippu ruohosipulia

1. Levitä työlaudalle n 50x50cm pala tuorekelmua. Lado kylmäsavulohiviipaleet neliöksi kelmun päälle
2. Hienonna ruohosipuli. Sekoita tuorejuusto, hienonnettu ruohosipuli ja maun mukaan wasabia. Aloitin  n 2cm tuubista, mutta maistelun jälkeen lisäsin saman verran. Levitä seos kylmäsavulohen päälle. Kääri rullalle. Nosta pakastimeen jähmettymään noin puoleksi tunniksi ja leikkaa viipaleiksi. Voit myös tehdä rullan valmiiksi hyvissä ajoin ja säilyttää pakastimessa, ota sulamaan noin puoli tuntia ennen tarjoilua

Nyt tarjoilin lohirullat salaatin ja saaristolaisleivän kanssa

lauantai 21. joulukuuta 2013

Joulukuinen salaatti II

Perjantaina koitti kauan odotettu loma, lapsilla ja minulla pari viikkoa ja yrittäjälläkin  reilu viikko. Koska perinteisesti pääsemme valmiiseen joulupöytään ei suurempia jouluvalmisteluita tarvitse tehdä. Ei minulla aikaa ja energiaa olisi ollutkaan. Onneksi neiti askarteli joulukortit yrittäjän avustuksella. Neiti myös yllätti minut torstaina kotiutuessani töistä ihanalla piparintuoksulla. Vaikkei kummempaa valmisteltavaa ollutkaan, perjantai mentiin helpolla ja maukkaalla salaatilla.  Salaatin voi toteuttaa myös jouluisen kalkkunan , tai miksei kinkunkin, lopuista. Mittasuhteita voi katsoa kuvasta, nyt käytimme kolmen hengen salaattiin  2/3 grillatusta broilerista ( rintalihat päätyivät yöllä kotiutuneen teinin leipiin), 100g vuohenjuustoa, 1 granaattiomenan ja rasian valmista salaattisekoitusta.


JOULUINEN BROILERI-VUOHENJUUSTOSALAATTI

valmis salaattisekoitus
(vuonankaali, rucola, punasalaatti)
grillattua broileria
pehmeää vuohenjuustoa
granaattiomena
oliiviöljyä
*
majoneesia
mangososetta
( esim vauvanruokapurkista)

1. Sekoita tilavuusmitoissa samanverran majoneesia ja  mangososetta, nosta jääkaappiin maustumaan
2. Huuhtele ja kuivaa salaatti ja levitä tarjoiluastiaan. Revi broileri irti luista ja levitä salaatin päälle.  Levitä vuohenjuustoa salaatille. Leikkaa granaattiomena halki ja naputtele puolikasta lihanuijalla salaatin päällä, jotta siemenet irtoavat. Lirauta päälle oliiviöljyä ja sekoita. Tarjoile mango-majoneesin kanssa

perjantai 20. joulukuuta 2013

Joulukalaa

Vaikka ostan suurimman osan joulun kalanpöydän kaloista työpaikallani vierailevalta länsi-uusimaalaiselta kalakauppiaalta, tavallisesti myös teen ainakin graavilohta itse. Toisinaan perinteistä ilman kummallisempia mausteita ja toisinaan jotain ihan uutta. Nyt on  vuorossa perinteinen vuosi, tosin pienellä sävytyksellä. Limetti myös kypsyttää kalaa, joten tämä versio sopii hätäisellekin.


LIMETTI-GRAAVILOHI

500g lohta
1 1/2  rkl merisuolaa
1 tl hienoa sokeria
1 limetti
tuoretta tilliä

1. Poista lohifileestä ruodot
2. Raasta limetin kuori ja purista mehu
3. Levitä lohen pinnalle suola, sokeri ja raastettu limetin kuori. Pirskota pinnalle limetin mehua. Laita lohifileen pinnalle muutama tillinoksa. Kääri lohifilee tiiviisti voipaperiin ja laita painon alle jääkaappiin vuorokaudeksi
4. Posta lohifileen pinnalta tillit ja pyyhi irtoavat mausteet pinnalta

torstai 19. joulukuuta 2013

Makea päätös jouluiselle aterialla

Pitkästä aikaa minulla oli aikaa ja energiaa rakentaa kolmen ruokalajin sunnuntailounas. Joulua kohti kun mennään saivat mautkin olla jouluisia. Alkuruoka tosin rakentui enempi toiveen ympärille, sillä teini huomasi pakastimessa kampasimpukoita ja ihmetteli mihin niitä säästellään. Alkuruokana siis paistettuja kampasimpukoita, pääruokana savustettua poron sisäpaistia ja jälkiruuaksi pavlovaa. Jälkiruuan ohje Kotivinkin joululehdestä 2012 muutamalla muutoksella. Helppo ohje, jossa näyttävyys hämää ja  pavlova sopii paremmankin jouluaterian päätteeksi.


KARPALOPAVLOVA


3 kananmunan valkuaista
ripaus suolaa
1 tl maissitärkkelystä
1 1/2 dl tomusokeria
nokare voita leivinpaperin voiteluun

täyte:
1 dl kuohukermaa
1/2 dl ranskankermaa
1 dl valmista kinuskikastiketta
3 dl jäisiä karpaloita
tomusokeria

1. Levitä leivinpaperi uunipellille ja voitele voilla. Laita uuni kuumenemaan 110 asteeseen
2. Sekoita maissitärkkelys ja sokeri
3. Erottele valkuaiset teräskulhoon. Lisää suola ja vaahdota valkuaiset. Lisää sokeri - tärkkelysseos pienissä erissä siivilän läpi koko ajan sekoittaen. Marenki on valmista, kun kulhon voi kääntää ylösalaisin ja marenki pysyy kulhossa
4. Lusikoi marenki leivinpaperille ympyrän muotoon. Nostele reunoille marenkihuippuja. Paista 110 asteessa 2 tuntia. Älä avaa uuninluukkua välillä. Laita lämpö pois ja avaa uuninluukku, anna marengin kuivua vielä tunti. Nosta marenkilevy pöydälle ja anna jäähtyä
5. Marengin paistuessa kierittele  jäiset karpalot tomusokerissa ja nosta takaisin pakastimeen
6. Vaahdota kerma, sekoita ranskankerma ja 1/2 dl kinuskikastiketta mukaan
7. Kokoa pavlova tarjolle. Levitä marenkilevylle kermaseosta, tee jäljelle jääneellä kinuskilla raitoja, lisää jäiset karpalot ja tee lopulla kinuskilla raitoja pinnalle

keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Joulunpunaista mehua

Mökin läheinen suo takaa, että perheemme saa nauttia karpaloista. Vaikka marjavuosi olisi huono, pakastimessa on aina ylivuotisia marjoja.  Jos edellisvuoden marjoja on edelleen runsaasti ja uusiakin on löytynyt, vanhoja marjoja voi keitellä vaikka mehuksi. 

KEITETTY KARPALOMEHU

1 kg karpaloita
2 l vettä
1-2 dl hienoa sokeria

1. Laita karpalot ja vesi kattilaan. Keitä kymmenisen minuuttia, kunnes marjat menevät rikki
2. Kaada mehu harsokankaalla vuoratun siivilän läpi
3. Kaada sekaan sokeria ja sekoita, kunnes sokeri on sulanut. Pullota
4. Säilytä viileässä
5. Käytettäessä laimenna vedellä tai nauti lämmitettynä pienellä terästyksellä lisättynä