Näytetään tekstit, joissa on tunniste juoma. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste juoma. Näytä kaikki tekstit

perjantai 3. marraskuuta 2017

Aamun juoma

Neiti on tullut minuun ja on varsin huono syömään aamupalaa. Yrittäjä kyllä sinnikkäästi tarjoilee joka aamu meille mieleisiä vaihtoehtoja. Tämä juotava vaihtoehto teki ainakin kauppansa ja piristi pimeässä syysaamussa. Ohje mukailtu Glorian ruoka&viinistä.

MANGOLASSI
4 annosta

1 mango
3 dl maustamatonta jugurttia
2 dl täysmaitoa
1 rkl tomusokeria
limetin mehua ja raastettu kuori
teelusikan kärjellinen tuoretta inkivääriä

1. Kuori mango ja leikkaa paloiksi korkeaan kulhoon. Lisää jugurtti, maito, sokeri ja limetin raastettu kuori. Soseuta sauvasekoittimella
2. Mausta raastetulla inkiväärillä ja limetin mehulla (molempia varovasti maistellen)

Valmistusaika: 10 min

lauantai 30. huhtikuuta 2016

Hyvää vappua - strawberry margarita

Aloitin vapun vieton neidin kanssa Naantalin kylpylässä. Parin tunnin uinti - lämmin allas - ulkoallas - hierova-allas kierroksen jälkeen olo oli mukavan raukea ja hylkäsimme ajatuksen pidemmän kaavan illallisesta ja suuntasimme kylpylän alakerran ravintolaan pizzalle. Ruokalista alkoi cocktaileilla ja baarimikonkin uraa miettivä neiti katseli listaa mietteliäänä. Lupasin, että kotiin päästyämme hän saa toteuttaa meille cocktailit. Ajattelimme ensin, että neiti tekee yhden kylpylän cocktaileista. Osa aineista oli kuitenkin sellaisia, ettei niitä olisi kotoa tai matkan varrelta helposti löytynyt. Sen sijaan sovimme, että hän tekee meille mansikkamargaritat. Kotimatkalla ostimme mansikoita ja muita aineita arvelin kotoa löytyvän. Aikuisten juoma on klassikko, jossa mittasuhteita voi vaihdella oman mieltymyksen mukaan. Tässä versiossa mansikoita on suhteessa enemmän ja alkoholia vähemmän. Neidin juoma sovellettu kotoa löytyneistä aineista. Mansikkamargarita vie ajatukset mukavasti kohti tulevaa kesää ja sopii siten vappuunkin.


MANSIKKAMARGARITA, ilman alkoholia
(1 annos)
5 mansikkaa soseena
2 jääpalaa murskana
2 cl limetin mehua
6 cl kookosmaitojuomaa 
*
limetin mehua+sokeria

1. Laita kaikki aineet kannelliseen astiaan ja sekoita hyvin. Kaada lasiin, jossa on sokerireunus (sivele lasin reuna limetin mehussa ja pyöritä sokerissa). Kaada juoma lasiin ja nauti
MANSIKKAMARGARITA
(1 annos)
5 mansikkaa soseena
2 jääpalaa murskana
2 cl tequilaa
1 cl cointreuta
3 cl limetin mehua
*
limetin mehua +suolaa

1. Laita kaikki aineet kannelliseen astiaan ja sekoita hyvin. Kaada lasiin, jossa on suolareunus (sivele lasin reuna limetin mehussa ja pyöritä suolassa). Kaada juoma lasiin ja nauti

Valmistusaika: 10 min

maanantai 25. tammikuuta 2016

Lisää raikasta juomaa

Neiti merkitsi saamastaan "Smoothiet ja mehut"-kirjasta mieleisimmät juomat ja on pikkuhiljaa lisäillyt niiden aineita ostoslistaan. Raikkaan maun lisäksi myös annoksen ulkoasu on tärkeä. Luulenpa, että neiti lähtee kohta ostamaan juomiin sopivaa uutta lasistoa. Keskellä talvea kaikkien hedelmien saatavuus ei ole paras mahdollinen. Neidin mielestä ensimmäisellä kerralla pitää seurata ohjetta. Sen jälkeen voi sitten soveltaa. Kukakohan moista on opettanut? Viikonloppuna neiti kuitenkin sovelsi vaihtamalla persikan mehussa säilöttyyn purkkiversioon ja tekemällä kaksinkertaisen annoksen, mutta jättämällä sokerin määrän ennalleen. Jälleen hyvää ja raikasta.

ANANAS-PERSIKKAJUOMA

5 annosta- jälkiruoka


3 1/2 dl maustamatonta jugurtti

2 1/2 dl ananasmehua
1 ison sitruunan mehu
(1-2 dl vettä)
3 rkl fariinisokeria
200g ananasta - pakasta
2 säilykepersikkaa (mehussa) -pakasta

1. Kuutioi 200g ananasta ja pakasta pariksi tunniksi. Lohko ja pakasta myös persikat. Ota sulamaan n 5 min ennen juoman valmistamista
2.Purista sitruunasta mehu. Kaada ananasmehu, sitruunamehu ja vesi kulhoon (jätimme nyt veden pois) . Lisää sokeri ja jugurtti ja sekoita
3. Lisää kohmeiset persikka- ja ananaspalat ja sekoita hyvin
4. Kaada laseihin ja koristele tuoreella ananaksella. Tarjoile heti

Valmistusaika: 15 min (+ hedelmien pakastuminen etukäteen 2 h)

lauantai 26. huhtikuuta 2014

Vielä ehtii

Käväisimme Pääsiäisenä veljellä kahvilla, lapsille oli tarjolla myös kotitekoista simaa. Minä olen aina ollut myöhässä ja tajunnut vasta vappuaattona, että simaakin olisi voinut tehdä. Heti kotiuduttuamme mökiltä laitoimmekin neidin kanssa siman tekeytymään. Ohjehan löytyy fariinisokeripussin kyljestä ainakin näin keväällä. Koska tämä blogi on keittokirja myös jälkikasvulle, kirjoitan ohjeen kuitenkin tännekin. Ensimmäinen erä valmistui nopeasti ja laitoin varmuudeksi vielä toisen setin tulemaan, jotta meillä on simaa vielä vappunakin.


PERINTEINEN SIMA

4 l vettä
250g fariinisokeria
250g hienoa sokeria
2 sitruunaa ( tai muutama limetti)
1/5 tl tuorehiivaa
rusinoita

1. Mittaa sokerit isoon kattilaan. Keitä 2 litraa vettä ja kaada sokerien päälle. Sekoita kunnes sokeri on sulanut. Lisää 2 litraa kylmää vettä ja sitruunoiden mehu, voit korvata osan sitruunan mehusta limetin mehulla. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi
2. Sekoita hiiva pieneen tilkkaan nestettä ja sekoita simaan. Anna tekeytyä vuorokausi huoneenlämmössä
3. Laita pulloihin muutama rusina, 1 tl hienoa sokeria ja kaada sima päälle. Kierrä korkit kiinni, ei liian tiukkaan. Laita pullot jääkaappiin, sima on valmista, kun rusinat ovat nousseet pintaan. Tähän menee noin viikko. Jos haluat nopeuttaa prosessia pidä pullot huoneenlämmössä. Säilytä valmis sima jääkaapissa

keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Joulunpunaista mehua

Mökin läheinen suo takaa, että perheemme saa nauttia karpaloista. Vaikka marjavuosi olisi huono, pakastimessa on aina ylivuotisia marjoja.  Jos edellisvuoden marjoja on edelleen runsaasti ja uusiakin on löytynyt, vanhoja marjoja voi keitellä vaikka mehuksi. 

KEITETTY KARPALOMEHU

1 kg karpaloita
2 l vettä
1-2 dl hienoa sokeria

1. Laita karpalot ja vesi kattilaan. Keitä kymmenisen minuuttia, kunnes marjat menevät rikki
2. Kaada mehu harsokankaalla vuoratun siivilän läpi
3. Kaada sekaan sokeria ja sekoita, kunnes sokeri on sulanut. Pullota
4. Säilytä viileässä
5. Käytettäessä laimenna vedellä tai nauti lämmitettynä pienellä terästyksellä lisättynä

tiistai 4. joulukuuta 2012

Alkuglögit II

Lapset ovat näin joulun alla kaupan valmisglögien suurkuluttajia. Itsekin taidan nauttia huomenna mökillä lasillisen perinteistä Tähti-glögiä takkatulta tuijotellen. Joskus on kuitenkin mukava tehdä jotain erilaista. Miguelin perheen viime viikonloppuisen vierailun alkuun tarjosimme vaaleaa glögiä pienten torttutaikinaleivonnaisten kanssa. Glögin kiehauttaminen haihdutti alkoholiprosentit, joten terästin aikuisten glögin tilkalla calvadosta.

VAALEA GLÖGI

1 l englantilaista omenasiideriä
kanelitanko
2 tähtianista
3 neilikkaa
2 rkl tummaa muscovadosokeria
1 appelsiini
kuivattuja omenarenkaita
calvadosta
kuivattuja karpaloita

1. Mittaa kattilaan siideri, mausteet ja sokeri. Pese appelsiini ja raasta kuori kattilaan, purista myös mehu sekaan. Lisää mukaan vielä muutama kuivattu omenarengas. Kiehauta ja jätä maut imeytymään puoleksi tunniksi
2. Kuumenna glögi tarjolle tuotaessa uudelleen kiehumapisteeseen. Laita lasin pohjalle kuivattu omenarengas, lisää glögi (ja loraus calvadosta aikuisille) ja pari kuivattua karpaloa.

sunnuntai 1. elokuuta 2010

Vitamiinit talteen

Tämän kesän mansikat saatiin pakastettua pari viikkoa sitten. Marjat olivat erittäin hyvälaatuisia ja isoja. 15kg puhdistaminen ja pakastaminen sujui nopeasti. Marjat maistuvat sellaisenaankin, varsinkin teini pitää mansikoista ilman mitään lisukkeita. Kun marjoja on runsaasti tarjolla tehosekoittimella pyöräyttää raikkaan juoman, joka käynnistää päivän mukavasti. Käytän tätä ohjetta usein, talvella mansikat ovat pakasteesta ja mehu kulloinkin kaapissa olevaa. Tämä määrä riittää neljään lasilliseen.



MANSIKKASMOOTHIE

2 banaania
1/2 l mansikoita
1/2 l appelsiinimehua

1. Laita kaikki aineet tehosekoittimeen ja aja pehmeäksi. Lisää tarvittaessa mehua

keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Virkistävä lasillinen

Aurinkoisena iltapäivänä raikas juoma virkistää. Perinteisesti sangria on tarjolla punaisena. Jo aiemmin mainittu Maalaisunelman kesäruoka-lehti (lehdessä oli useita kokeilemaan innostavia ohjeita, joten se tullaan mainitsemaan vielä uudelleenkin) tarjosi valkoisen vaihtoehdon. Varioitu juoma koemaistettiin juhannuksena ja hyväksi todettiin ja toista kertaa juomaa valmistettiin pikkuneidin eilisille syntymäpäiville.

VALKOINEN SANGRIA
(aikuisille)

1 pll kuivaa valkoviiniä
5 cl konjakkia
5 dl sitruunakivennäisvettä
1 omena
1 persikka
mansikoita
kanelitanko
jääpaloja

1.Leikkaa omenat (poista siemenet) ja persikat ohuiksi lohkoiksi. Puolita mansikat. Laita hedelmät ja mansikat isoon kannuun
2. Kaada konjakki, valkoviini ja kivennäisvesi päälle. Anna maustua kylmässä 1 tunti ennen tarjoilua. Lisää jääpalat tarjolle tuotaessa

VALKOINEN SANGRIA
(lapsille)

5 dl omenatäysmehua
7 dl spriteä
1 omena
1 persikka
mansikoita
kanelitanko
jääpaloja

1.Leikkaa omenat (poista siemenet) ja persikat ohuiksi lohkoiksi. Puolita mansikat. Laita hedelmät ja mansikat isoon kannuun
2. Kaada omenamehu ja sprite päälle ja anna maustua kylmässä tunti ennen tarjoilua. Lisää jääpalat tarjolle tuotaessa

tiistai 29. syyskuuta 2009

Syksyn satoa



Edellisellä mökkireissulla keräsimme syksyn ensimmäiset suppilovahverot, pienen pieniä, mutta puoli ämpärillistä kertyi tunnissa. Vieressä punaisina hohtavat puolukkamättäät keräsivät kuitenkin äidin & pikkuneidin huomion ja ämpärillinen puolukoita täyttyi pikavauhtia. Kotiin palattua kaivettiin esiin vanha vihko, jossa äidiltä saatu ohje.


RAAKAPUOLUKKAMEHU

6 l puolukoita
3 l vettä
40 g viinihappoa (apteekista)
3 kg sokeri

1.Survo puolukat saavissa, lisää vesi & viinihappo. Seisotetaan vähintään 2 päivää viileässä. Pari lisäpäivää ei ole pahitteeksi
2.Siilaa seoksesta mehu ämpäriin
3.Lisää sokeri ja sekoita noin 30 min, jotta sokeri sulaa.
4.Pullota ja säilytä viileässä

Käytettäessä laimennetaan maun mukaan , noin 1 osa mehua 9 osaa vettä
Mitä kypsempiä puolukat ovat sen enemmän mehua tulee, tästä määrästä n. 7 litraa.

Puolukoista valmistui myös perinteinen piiras äidin ohjeella, tällä kertaa pienen pieni perheen jälkiruuaksi.

PUOLUKKAPIIRAKKA

75 g voita
1 dl sokeria
1 muna
1,5 dl grahamjauhoja
1 tl kardemummaa
1 tl leivinjauhetta
**
4 dl puolukoita
2 munaa
1 dl kermaviiliä
1 dl sokeria

1. Vaahdota voi ja sokeri, sekoita sekaan muna
2. Lisää kardemumma, jauhot & leivinjauhe, sekoita
3. Levitä pieneen (18cm) piirasvuokaan
4. Kaada päälle 4 dl puolukoita
5. Sekoita munat, kermaviili, sokeri & vaniljasokeri kulhossa ja lisää piiraan päälle
6. Paista 35-40 min 175 asteessa kiertoilmauuni