Näytetään tekstit, joissa on tunniste ravintolat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ravintolat. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 14. syyskuuta 2022

Punajuuria ja linssejä

 Kävimme nuorison kanssa taannoin brunssilla Block by Dylanissa. Miniä ja entinen teini täyttivät lautasensa lohella, neiti taisi keskittyä jälkiruokapöytään ja yrittäjä nautti kun sai pekonia lautasen täydeltä, ilman että naputin asiasta. Minä pidin laajasta salaattipöydästä ja erityisesti sen punajuuri-linssisalaatista. Nyt kokeilemaan samaa kotona. Pussi punajuuria kaupasta, linssejä taloudesta löytyykin lähes aina. Lisäksi pala fetaa, jota sitäkin oli jälleen puolikas pala jääkaapissa. Vähän etsiskelin ja käytin lopulta reseptini pohjana Chocochilin ohjetta. Idea misotahnasta kastikkeessa oli loistava. Sitä on aina ajatellut mison kuuluvan (vain) aasialaiseen ruuanlaittoon, mutta se antoi  ihanaa täyteläisyyttä, umamia kotoisille punajuurille. Pitää kokeilla mison käyttöä muutenkin. Loput 400g punajuuripussista taidan käyttää Lindströmin pihveihin, tällä kertaa lampaan jauhelihasta, sitä kun hankittiin juuri maatilapäivänä.
PUNAJUURI-LINSSISALAATTI
(kahdelle)

8 pienehköä punajuurta (n 600g)
rypsiöljyä
suolaa, mustapippuria myllystä
*
1dl belugalinssejä
*
kastike:
appelsiini
2 tl misotahnaa
mustapippuria myllystä
1 rkl oliiviöljyä
*
rucolaa
100g fetajuustoa
muutama (pekaani)pähkinä

1. Kuori ja lohko punajuuret. Levitä punajuuret uunivuokaan, mausta suolalla ja mustapippurilla ja lirauta päälle öljyä. Sekoita ja paahda 200-asteessa 30 minuuttia
2. Keitä linssit pakkauksen ohjeen mukaan
3. Valmista kastike: Pese appelsiini ja raasta kuori sekä purista mehu. Sekoita yhdessä misotahnan ja oliiviöljyn kanssa. Mausta mustapippurilla
4. Kaada kypsistä linsseistä ylimääräinen vesi pois. Kaada linssit punajuurien sekaan. Hienonna pähkinät ja lisää myös ne fetan kanssa punajuurten sekaan (jätä osa fetasta pinnalle). Valuta kastike päälle. Lisää rucolaa ja sekoita. Murusta loppu feta päälle ja tarjoile

Valmistusaika: 40 min


lauantai 19. helmikuuta 2022

Murun Pastakoulu- livessä opittua

 Aktiivinen  ravintola-alan vaikuttaja Henri "Henkka" Alén yhdessä Samuil Angelovin ja Timo "Lintsi" Linnamäen kanssa järjesti 4.2.2022 Murun Pastakoulu -liven, nuorisourheilun hyväksi. Lähetyksessä kokattiin kolme pastaa Henkan johdolla, Samuel valitsi ruokiin sopivat viinit ja Lintsi toimi linkkinä katsojien ja keittiön välillä vastaillen katsojakysymyksiin. Hieno konsepti, toivottavasti toteutetaan toistekin uudella teemalla.  En päässyt seuraamaan livelähetystä, mutta katselin tallenteen  seuraavalla viikolla. 
Tämän viikon alussa tilasin Alkosta ensimmäisen pastan suositusviiniä,  Moss Verdecaa, toiveissa kokata pastaa perjantaina. Tilaus saapui yllättävän nopeasti, jo keskiviikkona. Viinin hakureissulla etsin paikallisista kaupoista myös pastatarvikkeet. Sinisimpukoiden saatavuuden olin jo varmistanut aiemmin. Vähän mentiin soveltaen. Pronssiterällä leikattua karheampaa linguinea löytyi (vähän yllättäen) Lidlistä. Suositeltua kirsikkatomaattimurskaa ei täällä ollut, joten käytin Muttin kirsikkatomaatteja ja jätin ne kokonaisiksi. Ja näin keskellä talvea oli turha haaveilla lehtipersiljasta, joten tavallisella persiljalla mentiin. 
Kastike valmistui pastan kiehuessa. Viiniä maistelimme ensimmäiset lasilliset ruokaa tehdessä, silloin viini tuntui hedelmäisen kepeältä, ehkä liiankin kevyeltä. Simpukoiden merellisyyden, njudan ja tomaattien hapon kanssa viinin hedelmäisyys  toimikin erittäin hyvin. Täydellistä viikonloppuruokaa!



NJUDA-SINISIMPUKKAPASTA
(kahdelle)
3 tl Njuda-tahnaa (tai maun mukaan enemmän)
2 valkosipulinkynttä
1 kg sinisimpukoita
2 dl valkoviiniä
tölkki kirsikkatomaatteja
(lehti)persiljaa

100g linguine-pastaa/ ruokailija

1. Puhdista simpukat ja tarkasta, että ne ovat hengissä (= simpukka on kiinni tai avoinna oleva simpukka menee pöytään kopauttamalla kiinni). Kuori ja hienonna valkosipuli. Hienonna lehtipersilja
2. Laita pastavesi kiehumaan ja mausta suolalla. Laita pasta kiehumaan
3. Paista njuda-tahnaa kattilassa hetki, lisää valkosipuli ja paista pari minuutti. Lisää simpukat ja viini. (Lähetyksessä käytettiin italialaista pinot grigiota) Sekoita. Laita kansi päälle ja anna kiehua muutama minuutti kunnes simpukat kypsyvät (=aukeavat, kiinnipysyvät heitetään pois)
4. Nosta simpukat pois liemstä ja kaada liemi paistinpannulle. Keitä hetki kasaan, lisää kirsikkatomaatit(/murska) ja jatka keittämistä pari minuuttia. Lisää pasta, ja sekoita,keitä vielä minuutti, lisää persilja ja kokoa annokset; ensin pasta liemineen ja simpukat päälle ja nauti!

Valmistusaika: 15 min

maanantai 1. marraskuuta 2021

Livornon pataa mökillä

 Meillä on muodostunut perinteeksi mennä syntymäpäivänä synttärisankarin valitsemaan ravintolaan. Viime viikolla illastin entisen teinin ja miniän kanssa Brondassa. Söimme maistelumenun. Yleensä maistelumenuissa on ainakin yksi heikko esitys, niin ei ollut nyt. Alun "skagen", ei yltänyt aivan muun tasalle, mutta oli maukas sekin. Aterian päätös tummasta suklaasta ja suolakaramellista oli jopa tummaa suklaata "inhoavan" miniän mielestä paras jälkiruoka ikinä. Ensimmäisen pääruuan liemi ihastutti meitä kaikkia, olisin nuollut lautasen, jos olisin kehdannut. Arvuuttelimme Master chef tyyliin mitähän liemessä on.
Kotona pakkasin tavaroita jääkaapista mukaan mökille. Nostaessani fenkolin kylmälaukkuun mieleeni tuli keskiviikon pata ja googlasin Livornon fish stew. Kyseinen pata on Livornon rannikon -otetaan mitä saaliiksi tuli- kala-äyriäispata. Vaihtelevan kalansaaliin lisäksi liemessä näyttää olevan tomaattia, viiniä  (valkoista tai punaista kai sen mukaan kumpaa on) sekä erilaisia vihanneksia. Reseptejä lienee siis yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Käytin niitä aineksia, joita kotona ja mökillä oli. Liemestä tuli hyvää, ehkä se kaipaisi vielä (lehti)selleriä sekä tietenkin laajemman valikoiman erilaisia mereneläviä 


LIVORNON PATA JÄTTIKATKARAVUILLA
(kahdelle)

oliiviöljyä
2 salottisipulia
valkosipulinkynsi
fenkoli
porkkana
12 kirsikkatomaattia
2 dl valkoviiniä
2 dl kalalientä
lehtipersiljaa, tilliä
mustapippuria myllystä
chilihiutaleita
20 jättikatkarapua
*
vaaleaa leipää

1. Kuori ja hienonna sipulit. Viipaloi fenkoli ohuiksi viipaleiksi. Jätä fenkolin lehtitupsut viimeistelyyn. Kuori porkkana ja leikkaa pieniksi kuutioiksi
2. Kuullota sipuleita, fenkolia ja porkkankuutioita oliiviöljyssö, kunnes sipulit ovat läpikuultavia. Lisää valkoviini ja kiehauta
3. Lisää kalaliemi ja purista kirsikkatomaatit käsin rikki pataan. Mausta mustapippurilla ja chilihiutaleilla. Anna hautua parikymmentä  minuuttia. Painele välillä tomaatteja, jotta ne hajoavat kokonaan liemeen. Lisää tarvittaessa kalalientä
4. Lisää jättikatkaravut ja hienonnettu lehtipersilja, tilli ja fenkolitupsut. Keitä hiljakseen kunnes jättikatkaravut ovat kypsiä (max pari minuuttia). Tarkista maku ja tarjoile paahdetun vaalean leivän kanssa

Valmistusaika: 40 min

sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Aina ei kokata itse- CAPPERI

Syömme erittäin harvoin perheenä ravintolassa. Teinineiti käy ystävien kanssa viikottain kyllä jossain, lähinnä pikaruokapaikoissa.  Yrittäjän kanssa söimme viime lauantaisen teatterin jälkeen kaupungilla. Tässä lähikulmilla ei sitten kovin montaa mukavaa paikkaa olekaan. Malmin kiinalaisessa ja nepalilaisessa tulee käytyä silloin tällöin. Nepalilainen on muuten sarjassaan kaupungin parhaita. Tapanilan thaimaalaisesta haemme joskus noutoruokaa.. Muutaman kerran olemme ajatelleet extempore käyntiä Ogeliin viime kesänä avattuun pizzeria Capperiin. Mutta eipä ole onnistunut, sinne kun pitää varata pöytä. Nyt olin ajoissa liikkeellä ja varasin pöydän jo alkuviikosta sunnuntailounastamme varten. Paikka olikin täynnä, mukavan sekalaista porukkaa; lapsiperheitä, eläkeläispariskuntia ja pari seuruetta juhlistamassa syntymäpäiviä. Suotta ei Capperin pizzataikinaa ole kehuttu, mukavasti sitkoa, pieni happamuus ja paisto yli 400-asteisessa uunissa täplitti reunat hienosti. Teinineidin eka kommentti olikin, että tässä on pohjakin oikeasti hyvää. Pizzojen hinnat ovat 10-25 egen välillä. Upean pizzapohjan lisäksi hyvät tuoreet täytteet ja ystävällinen palvelu vievät meidät Capperiin uudestaankin. Kohokohtana oli yhden pöydän syntymäpäiväsankarille saapunut kakku, ja koko henkilökunta laulamassa italiaksi ja suomeksi paljon onnea vaan!
PUGLIESE
Stracciatella juustoa, San Daniele ilmakuivattua kinkkua, rucolaa, punaisia Piennolo-tomaatteja, burrata juusto

GAMBERETTI INNAMORATI 
Bufala-mozzarellaa, sitruunalla maustettuja katkarapuja, artisokkaa, chilirihmaa, persiljaa

sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Lohta inspiraation kautta

Lauantaina kuuntelin ensin amerikkalaista myeloomaluennoitsijaa Marina Congress Centerissä hematologisten syöpäpotilaiden verkostotapaamisessa. Pääsimme tukemaan tätä europpalaisen syöpäjärjestön Suomen tilaisuutta. Loppuiltapäivän kiertelin yrittäjän kanssa Helsingin kauppoja yrittäen löytää talvikengät ja -takin. Kengät löytyivät, eivät ihan talvikengät, mutta muuten mukavat. Ihana takkikin olisi ollut tarjolla, mutta harmillisesti pienin jäljellä oleva koko oli 44. Iltapäivän lopuksi ruokailimme HOKUssa.  Alkuun yrittäjälle Poke sampler siiasta ja kuhasta, minulle edamame papuja. Pääruokana yrittäjälle grillattua makrillia ja minulle stuffed kuha. Kuha toimi inspiraationa tämän päivän lounaaseen. Olin jo ostanut lohifileen ruokaa varten ja muuten toteutin ruuan kotoa löytyvistä aineista. Lohirullien lisäksi tarjolla tomaattirisottoa ja hollandaise Julia Childin tapaan. Ruokailemassa myös teinineidin ystävä ja loput kaksi lohirullaa ovat teinineidin ja yrittäjän huominen iltaruoka.
HOKU:n annokset

Lohirulla

LOHIRULLAT UUNISSA
kuudelle
700g lohta
paketti broileripekonia
100g katkarapuja
pieni punasipuli
valkosipulinkynsi
tuoretta timjamia 
(vielä hengissä patiolla)
rypsiöljyä
2 rkl savuporotuorejuustoa
suolaa, mustapippuria
tilkka valkoviiniä + kanalientä 
(risoton valmistuksesta)
puisia grillitikkuja

1. Poista lohifileestä nahka ja leikkaa kala sopiviksi paloiksi (minun loheni oli ohutta kirjolohta, joten sitä ei tarvinnut halkaista. Paksummat kalat kannattaa siivuttaa ohuemmiksi, jotta rullaaminen on helpompaan) . Levitä 6 pekoniviipaletta leikkuulaudalle ja levitä lohiviipaleet pekonin päälle siten, että toinen pää pekonista jää vapaaksi
2. Valmista täyte. Kuori ja hienonna sipulit. Hienonna timjami. Hienonna jäljelle jäänyt pekoniviipale. Kuullota sipuleita, timjamia ja pekonia rypsiöljyssä, kunnes sipulit ovat läpikuultavia ja kypsiä. Mausta suolalla ja mustapippurilla
3. Levitä täytettä lohien päälle ja kääri rullalle siten, että vapaa pekoni pää rullautuu viimeisenä ja sulje grillitikulla. Nosta rullat uunivuokaan ja painele kääriessä ulospursonnut täyte rullien keskelle. Kaada vuuan pohjalle tilkka valkoviiniä ja kanalientä. Paista 200-asteessa noin 20 minuuttia

Valmistusaika: 30 minuuttia

torstai 20. heinäkuuta 2017

Pari ravintolavinkkiä Tallinnaan

Yrittäjän kakkostoimipaikka oli muutaman vuoden Tallinnassa, joskus 90-luvun alkupuoliskolla. Hän kävi silloin Tallinnassa vähintään viikottain ja minäkin kerran kuukaudessa. Koska matkaan lähdettiin töiden niin kutsuessa säästä riippumatta, tulivat silloiset pika-alukset varsin tutuiksi. Sen koommin emme ole kumpikaan juuri Tallinnassa vierailleet, satunnaisia työreissuja lukuunottamatta, ja turistina emme koskaan.
Vaikka me aikuiset haluaisimme hautautua mökille koko lomaksi, koko perheen lomarauhan kannalta on hyvä tehdä jotain "sivistävää" yhdessäkin. Olin varaamassa teinineidille, yrittäjälle ja itselleni Tallinnan päivämatkaa, kun teinin tyttöystävä kertoi voivansa tulla mukaan, mikäli se meille sopisi. Matka siis varattiin neljälle, kun teini illalla ilmoitti, ettei huomiselle tullutkaan työvuoroa ja hänkin voisi lähteä mukaan. Teinille lisävaraus ja matkaan aamukahdeksan lähdöllä. Siis lomalaisen kannalta täysin epäinhimmillinen herätysaika; 5:45.
Yrittäjällä ja minulla ei ollut päivälle mitään suunnitelmia, nuorilla sen sijaan oli varsin tarkat ostossuunnitelmat. Osa löytyi ja suurin osa ei, onneksi mukana myös hyviä heräteostoksia. Teinin tyttöystävän kaveri asuu Tallinnassa ja saimme häneltä muutaman hyvän ravintolasuosituksen. Kiitos! Toimivia vinkkejä, jotka haluan nyt jakaa.
Ensimmäisenä kokeilimme aamiaisen merkeisssä kello 11 pannukakkuravintola Kompressoria vanhan kaupungin sivukujalla. Emme olleet suinkaan ainoat, jotka tiesivät paikan, sillä vartin yli kaikki paikat oli varattu. Tuhteja pannukakkuja, tai letuiksi minä tarjottavia kutsuisin. Täytteeksi sai valita suolaista tai makeaa, ja hinnat olivat 4,20 - 5 €:n välillä. Teinin tyttöystävä paikkaa ennenkin testanneena varoitteli, että letut ovat varsin täyttäviä ja harva jaksaa kokonaisen: meistä teini oli ainoa joka suoriutui urakasta, teinineiti hyvänä kakkosena jätti vain vähän letun reunoja, me muut olisimme tarvinneet "dogibägin". 
Teinineidin lettu: persikoita, Briejuustoa ja vaahdotettua rahkaa

Oma lettuni: tomaatteja, pestoa ja fetajuustoa 

Yrittäjän lettu: pekonia ja vuohenjuustoa

Teinin letussa oli suklaata & jäätelöä ja tyttöystävän letussa lohta & savujuustoa
Myöhäisen lounaan nautimme japanilaisen ruuan merkeissä Sushi Plazassa, muutama kortteli Viru-keskuksesta Narva Maanteetä. Teinineiti, teinin tyttöystävä ja yrittäjä söivät sushia, teini seafood ramenin ja minä kampasimpukkasalaattia. Pidimme kaikki; tuoreet, raikkaat raaka-aineet, reilunkokoiset annokset ja lasku, sisältäen myös limsaa, muutaman oluen ja pari lasia viiniä, 72€
Teinineidin sushit: lohinigiri ja lohi-avokado-tuorejuusto-maki
Oma kampasimpukkasalaattini, yes!

tiistai 1. joulukuuta 2009

Aasialaisia vaikutteita


Juhlistimme hääpäivää yrittäjän kanssa marraskuun puolivälissä. Tarkoitus oli aluksi tehdä pieni reissu, mutta perjantaiksi osunut työmatka sotki suunnitelmia ja matkaa siirrettiin. Vietimme kuitenkin laatuaikaa ilman lapsia ja lauantaina päivällä etsimme pääkaupungin ravintolauutuuksista kiinnostavaa. Taidehallin yhteyteen avattu Farang oli minulle tuttu aiemmasta arkilounaasta asiakkaan kanssa, joten aasialaispainotteisesta ruuasta pitävä puoliso oli houkuteltavissa sinne. Olimme liikkeellä lounasaikaan, ja valinta kahdesta alkuruuasta, kahdesta pääruuasta ja yhdestä jälkiruuasta oli helppo; söimme listan läpi jakaen alku- ja pääruuat. Hurmaava kokonaisuus tulisuutta, pehmeyttä ja raikkautta. Palaamme uudestaan!

Viime lauantaina ruoka haki inspiraation aasialaisuudesta.
KALARAPUPIHVIT

2 pss a`180g pakastekatkarapuja
400g lohta
kuivattu punainen chili
2 nippua kevätsipulia
2 valkosipulin kynttä
2 rkl kalakastiketta
1 kananmuna
**
rypsiöljyä

1. Sulata katkaravut.
2. Hienonna ravut ja kuutioi lohi pieneksi
3. Viipaloi kevätsipuli, hienonna chili ja valkosipuli
4. Yhdistä aineet, lisää sekaan kalakastike ja muna ja sekoita. Laita pariksi tunniksi jääkaappiin. Ota kaapista 15 min ennen paistamista
5. Laita wokki-/ paistinpannuun reilusti rypsiöljyä, muotoile taikinasta pihvejä (taikina on aika hajoavaa) ja paista molemmin puolin rapeiksi

SEESAMINUUDELIT

500g munanuudeleita
**
3 rkl seesamiöljyä
3 rkl rypsiöljyä
2 valkosipulinkynttä
1 kuivattu punainen chili
1 limen raastettu kuori
3 rkl limen mehua
3 rkl seesaminsiemeniä
4 rkl soijaa
mustapippuria
**
4 rkl hienonnettua tuoretta korianteria

1. Paahda seesaminsiemenet
2. Hienonna valkosipuli ja chili, raasta limen kuori ja purista mehu
3. Yhdistä kastikkeen aineet
4. Keitä nuudelit paketin ohjeen mukaan, valuta hyvin ja lisää kastike, lisää hienonnettu korianteri ja sekoita hyvin. Tarjoile heti.

Nuudeliohje on alunperin Complete Thai cooking -kirjasta. Olen vähän muutellut mittasuhteita ja jättänyt ohjeesta maapähkinävoin pois.

THAIKURKUT

1/2 kurkkua
3 rkl sweet chili -kastiketta

1. Vedä kurkusta juustohöylällä suikaleita kiertäen kurkkua ympäri. Jätä siemenosa käyttämättä
2. Kaada sweet chilikastike kurkkusuikaleiden päälle ja sekoita