Viikolla vietimme maatilapäivää eläkeläisporukan kanssa. Muut keskittyivät tilan emännän osoittamiin töihin ja minulle lankesi keittiövuoro. Maastopalovaroituksen vuoksi nuotioperunat vaihtuivat uuniperunoihin, muuten seurailin suunnitelmaa. Perunoiden täytteeksi tulevan lohitahnan tein jo kotona valmiiksi, silti vieraissa olosuhteissa meinasi tulla kiire. Aterian täydensi villiyrttisalaatti. Jälkiruokana raparperikompottia talon raparpereista. Kompottiin makua antoi kuusenkerkkä. Panostimme myös koristeluun, lautasliinat ja pöytäliina olivat samaa sävyä, mustikanvarvut koristivat kattausta ja annokset viimeisteltiin kukilla.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste jälkiruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste jälkiruoka. Näytä kaikki tekstit
sunnuntai 26. toukokuuta 2024
Töissä kokkailtua
SAVULOHITAHNA
300g lämminsavulohta
200g ruohosipulituorejuustoa
200g ranskankermaa
pätkä purjoa
tillipuntti
1 rkl dijonsinappia
mustapippuria myllystä
sitruuna
1. Hienonna purjo ja tilli. Pese sitruuna ja raasta kuori
2. Lohko lohi kulhoon, lisää hienonnetut purjo ja tilli, sitruunankuori, tuorejuusto ja ranskankerma. Lisää dijonsinapista puolet ja pari kierrosta mustapippuria myllystä. Purista sekaan pari ruokalusikallista sitruunanmehua ja sekoita hyvin. Maista, tarvitseeko lisää sinappia, pippuria tai sitruunanmehua. Anna tekeytyä puolisne tuntia jääkaapissa ja tarjoile uuniperunan täytteenä tai leivän päällä
VILLIYRTTISALAATTI
vuohenputkea
voikukanlehtiä
poimulehteä
orvokkeja
mansikankukkia
*
hunajaa
suolaa ja mustapippuria myllystä
oliiviöljyä
sitruunanmehua
1. Kerää mieleisiä ja tuntemiasi villiyrttejä. Kasveja ei tarvitse pestä.
2. Sekoita vinegretti hunajasta, sitruunanmehusta, oliiviöljystäö, suolasta ja pippurista. Lisää vinegretti vihreille juuri ennen tarjoilua ja kääntele vihreiden sekaan
RAPARPERIKOMPOTTI KUUSENKERKÄLLÄ
raparperia
kuusenkerkkiä
kanelia
hunajaa
ketunleipiä
*
vaniljarahkaa
vaahtoutuvaa vaniljakastiketta
1. Kerää kuusenkerkät (vain maanomistajan luvalla) Kuori raparperit ja leikkaa paloiksi
2. Laita raparperit pannulle ja anna hautua, kunnes ne alkavat hajota. Lisää loraus hunajaa, ripaus kanelia ja maun mukaan kuusenkerkki. Kääntele hetki, näin kuusenkerkät jäävät napakoiksi makupaloiksi kompotin joukkoon. Jos haluat, että ne hajoavat lisää ne aikaisemmin
3. Vaahdota vaniljakastike ja lisää rahkan joukkoon ja sekoita
4. Kokoa annokset, laita alimmaiseksi kompottia, päälle kastiketta ja koristele ketunleivillä
Kompotin ohje täältä
Tunnisteet:
jälkiruoka,
kala,
menu,
mökkiruokaa
maanantai 5. joulukuuta 2022
Itsenäisyyspäivän menu
Huomenna juhlistamme Suomen itsenäisyyspäivää pienemmällä porukalla, vain äiti tulee syömään kanssamme. Tavallisesti juhlavammilla sunnuntai- tai perhelounailla pääruokana on ollut lihaa tai kalaa, varsinkin jos nuoriso on ollut mukana. Nyt ajattelin mennä kokonaan kasvisruualla. Suomalaisen menun tähtinä loistavat tietenkin kotimaiset raaka-aineet, juurekset ja marjat. Alkuruuassa punajuuri ja pääruuassa toinen lempijuurekseni, selleri. Jälkiruuan maunantajana on, omin käsin (lue yrittäjän käsin) Kivilahdenrannasta kerätty karpalo. Alkuruuan pähkinät ovat tuontitavaraa, kaikkea muuta taitaa suolaa, mustapippuria ja vaniljaa lukuunottamatta Suomessa kasvaa tai jalostetaan. Karpalovaahdon mukaillen ohje Arlan.
SUOMALAINEN ITSENÄISYYSPÄIVÄN MENU:
Punajuuriröstit, Auramousse ja pähkinöitä
Uunissa kokonaisena paahdettua juuriselleriä, pinaatti-ohratto
Karpalovaahto
KARPALOVAAHTO
(annoksia n 4-6)
2 1/2 dl karpaloita
1 dl hienoa sokeria
2 kananmunan valkuaista
2 dl vispikermaa
2 liivatelehteä
2 tl vaniljasokeria (tai puolikas vaniljatanko)
tilkka vettä
1. Soseuta 2 dl karpaloita sokerin kanssa. Laita liivatelehdet kylmään veteen. Vaahdota valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Vatkaa kerma vaniljasokerin kanssa kiinteäksi vaahdoksi
2. Kuumenna tilkka vettä ja lisää siihen kuivaksi puristetut liivatteet hyvin sekoittaen
3. Sekoita karpalosose kermavaahtoon. Valuta liivateseos mukaan ohuena nauhan hyvin sekoittaen
4. Yhdistä kerma-karpaloseos valkuaisvaahtoon kahdessa erässä varovasti käännellen
5. Jaa jälkiruoka annosmaljoihin ja ripottele loput karpalot päälle. Nosta kylmään ja tarjoile seuraavana päivänä tai aikaisintaan kahden tunnin kuluttua
Valmistusaika: 20 min + tekeytyminen 2 h
Tunnisteet:
juhlat,
jälkiruoka,
kasvisruoka,
marjat,
menu,
sunnuntailounas
sunnuntai 20. maaliskuuta 2022
"Otetaan mitä kaapissa on"- kerrosjälkiruokaa
Kysyin perjantaina yrittäjältä ruokatoiveita. Tavallinen vastaus on jotain hyvää. Nyt hän sanoi paistettua maksaa ja toivoipa vielä lohkoperunoita kaveriksi. Sunnuntain pääruoka oli siis tiedossa. Ruuanvalmistusta aloitellessa katselin kaappien tarjontaa jälkiruoka mielessäni. Jääkaapissa oli Philadelphia-juustoa ja avattu kuohukerma, pakastimessa monenlaisia marjoja. Yrittäjä sai syksyllä mökin viereiseltä suolta saaliiksi jopa pikkuisen lakkoja, joita otin nyt yhden pussin sulamaan. Tiedossa kerrosjälkiruokaa. Sama ohje toimii muillakin marjoilla tai hedelmillä, keksien tilalla voi olla vaikka mysliä.
lakkoja
(hillo-marmeladi)sokeria
*
kuohukermaa
tuorejuustoa
vaniljasokeria
konjakkia
*
suklaakeksejä (valmiita tai itse tehtyjä)
*
tummaa suklaata
1. Keitä lakat hilloksi (hillo-marmeladi)sokerin kanssa. Anna jäähtyä
2. Sulata suklaa, laita pursotuspussiin ja pursota haluamasi kuviot leivinpaperille. Anna jähmettyä kylmässä
3. Vaahdota kuohukerma, lisää vaniljasokeri ja tuorejuusto, mausta konjakilla. Jatka vatkaamista kunnes seos on kiinteää, mutta silti pehmeää
4. Murskaa keksi(t)
5. Kokoa annokset kirkkaisiin laseihin tai jälkiruokamaljoihin: ensin keksimurua, sitten juustovaahtoa, lakkahilloa, keksimuroa, päälle juustovaahtoa ja pinnalle suklaakoriste. Tarjoile heti
Valmistusaika: 20 min jäähtymisineen
Tunnisteet:
jälkiruoka,
marjat,
otetaan mitä kaapissa on,
sunnuntailounas
keskiviikko 14. heinäkuuta 2021
Lapsuuden muistelua
Tänne blogiin päätyvät tavallisesti uudet (onnistuneet) kokeilut ja ne arkiset jutut, joita toistaa päivästä ja vuodesta toiseen loistavat poissaolollaan. Viimeksi huomasin tämän, kun suunnittelin jälkkäriä ja kysäisin yrittäjältä tehtiinkö heidän kotonaan kaura-omenapaistosta. Yrittäjä ei oikein tunnistanut ruokaa, joten ajattelin näyttää blogista kuvan. Eipä löytynyt, vaikka paistosta on tullut tehtyä useammankin kerran vuodessa. Näin keskellä kesää ei tehdä kaura-omenapaistosta, vaan uuniin pääsivät persikat. Myös aprikoosi ja nektariini sopivat. Samalla ohjeella valmistuu se kaura-omenapaistoskin taas tänä syksynä.
PERSIKKACRUMBLE
6 persikkaa
2 rkl hienoa tummaa muscovadosokeria
2 rkl vettä
*
100g sulaa tai hyvin pehmeää voita
2 dl kaurahiutaleita
2-3 rkl hienoa tummaa muscovadosokeria
1. Leikkaa persikat reiluiksi lohkoiksi. Laita ne uunivuokaan sokerin ja veden kanssa
2. Sekoita toisessa astiassa voi, kaurahiutaleet ja sokeri. Ripottele seos persikoiden päälle. Paista 225-asteessa 20 minuuttia tai kunnes persikat ovat pehmenneet. Tarjoile vaniljakastikkeen tai vähän pehmenneen vaniljajäätelön kanssa
Valmistusaika: 30min
Tunnisteet:
hedelmät,
jälkiruoka,
leivonta makea
lauantai 30. tammikuuta 2021
Miniän kanssa keittiössä - recipe also in English
Perjantaina olin miniän apukokkina heidän keittiössään. Illalla olisi tulossa pari ystävää ja miniäni oli ajatellut tarjota lohta. Lisäksi hän halusi oppia minun reseptini uunissa paahdetuista perunoista ja tilli-kermaviilikastikkeesta, joihin oli ihastunut aiemmin. Perunoiden ohje seuraa, nyt keskitytään jälkiruokaam. Brasiliassa jälkiruuat eivät ole kovin yleisiä. Johtuuko upeasta tarjonnasta erilaisia hedelmiä, joita ei tarvitse sen enempää valmistaa. Eilen päädyimme pannacottaan, joka tarjoiltiin brasialaisen mangon kanssa. Makea pannacotta ja raikas mango sopivat hyvin yhteen.
Recipe in English below Finnish one
VALKOSUKLAAPANNACOTTA JA MANGOHILLOKE
4 dl kuohukermaa
150g valkosuklaata
3 liivatelehteä
*
mango
hienoa sokeria
sitruunanmehua ja sitruunan raastettua kuorta
1. Laita liivatelehdet kylmään veteen likoamaan
2. Kuumenna kerma ja paloittele suklaa mukaan. Sekoittele kunnes suklaa on sulanut
3. Purista liivatteista vesi ja anna liueta kermaa. Sekoita kevyesti ja kaada tarjoiluastioihin. Nosta jääkaappiin vähintään kolmeksi tunniksi
4. Leikkaa kuorittu mango pieniksi kuutioiksi. Laita mangokuutiot sokerin, sitruunamehun ja sitruunakuoriraasteen kanssa kattilaan ja anna kiehua hiljakseen välillä sekoittaen viitisen minuuttia. Tarkista maku ja tasapainota tarvittaessa sokerilla/ sitruunanmehulla. Anna jäähtyä
5. Jaa mangohilloke pannacotta-annosten päälle ja tarjoile
WHITE CHOCOLADE PANNACOTTA & MANGO JAM
4 dl double cream
150g white chocolade
3 gelatin leaves
*
mango
caster sugar
lemon juice & grated peel
1. Put gelatin leaves to cold water
2. Heat cream in pan and chop chocolade along. Mix until chocolade melts
3. Squeeze the water out of gelatin leas and let leaves to dissolve, mix gentle and pour into serving bowls. Put bowls to fridge at least for 3 hours
4. Peel mango and cut to small cubes. Put mangocubes to pan together with sugar, lemon juice and grated lemon peel. Let boil gentle for 5 minutes, mix couple times. Check taste and if needed balance with sugar or lemon juice. Let cool
5. Share mango jam on top of pannacotta portions and serve
Valmistusaika: 15 min + pannacotan tekeytyminen yli 2 h
Tunnisteet:
English,
hedelmät,
jälkiruoka
maanantai 12. lokakuuta 2020
Makumuisto lapsuudesta
Lapsuudenkodissani äitini teki lähes kaikki ruuat, aamupuurot keitti äidinäiti meillä ollessaan tai aamuvirkku pikkusiskoni, jos mummu ei ollut käymässä. Minä taisin äidin pyynnöstä paistaa lettuja tei tehdä salaattia. Muuten en juuri kokkailusta ymmärtänyt. Söin kyllä kaikkea mitä tarjolla oli. Ensimmäinen oma-aloitteisesti valmistamani ruoka on muistini mukaan tätini luona tehty sitruunakiisseli. Tätikin mietti tovin osaisinko sitä tehdä, mutta suopeasti antoi minun hankkia ainekset. Hän taisi yllättyä kovasti ja piti kiisselistä. Olkoon tämä jälkiruoka rakkaan Hilkka-tädin muistolle.
SITRUUNA-MASCARPONEMALJAT
Sitruunakiisseli:
1 kananmuna
1/2 dl hienoa sokeria
1 rl vaniljasokeria
1 iso/ 2 pientä sitruunaa (mehukkaita!)
1/2 dl vettä
1 tl perunajauhoja
1. Pese sitruuna(t), raasta kuori ja purista mehu. Sekoita kaikki aineet kattilassa ja keitä sekoittaen kunnes kiisseli pulpahtaa. Jäähdytä jääkaappikylmäksi
Mascarponemousse:
1/2 prk mascarponea (tai n 100g muuta maustamatonta tuorejuustoa)
1 1/2 dl kuohukermaa (tai vaahtoutuvaa vaniljakastiketta, älä tällöin lisää vaniljasokeria)
1 tl vaniljasokeria
1. Vaahdota mascarpone ja kerma, mausta vaniljasokerilla
Kokoa annokset kerroksittain ja nosta tekeytymään ainakin vartiksi
Valmistusaika: 20 min + kiisselin jäähtyminen 30min- 1h + tekeytyminen 15 min
Tunnisteet:
hedelmät,
jälkiruoka,
sunnuntailounas
lauantai 11. huhtikuuta 2020
Pääsiäisen jälkiruokaa
Viimeiset kaksikymmentä vuotta olemme viettäneet pääsiäisen mökillä, pihaa haravoiden, grillaten ja heräävästä luonnosta nauttien. Onneksi luonnosta voi nauttia täällä Helsingissäkin. Piha on haravoitu ja pensaiden juuret saivat uuden kerroksen kuorikatetta. Päivittäiset kävelylenkkimme ovat pidentyneet ja lähialueet tulleet tutuksi. Kotipihalla vierailevat niin jänis, orava kuin fasaanikin, muista linnnuista puhumattakaan. Puput näyttäytyivät myös tämän päivän jälkiruuassa, neidin löytämässä ohjeessa.
keksit:
1. Sekoita kuivat aineet. Nypi huoneenlämpöinen voi ja kuivat aineet murumaiseksi. Lisää maito ja sekoita taikinaksi
2. Jaa taikina 16 palaan ja muotoile palat 5cm pitkiksi kolmioiksi (=pupun korviksi). Paista 200-asteessa n 10-12 minuuttia
Mousse:
1. Laita liivatelehdet kylmään veteen
2. Halkaise mango. Leikkaa 1/3 mangosta pieniksi kuutioiksi ja nosta jääkaappiin. Leikkaa loppu mango paloiksi kulhoon ja aja sauvasekoittimella soseeksi, lisää sokeri, vaniljatangon siemenet ja jugurtti, sekoita tasaiseksi
3. Vaahdota kerma toisessa kulhossa
4. Kuumenna sitruunanmehu ja liuota liivatteet kuumaan mehuun. Kaada liivateseos ohuena nauhana koko ajan sekoittaen jugurtin joukkoon ja sekoita tasaiseksi. Kääntele kerma joukkoon
4. Kokoa annokset laseihin, ensin moussea, sitten mangokuutioita, moussea ja pinnalle mangokuutioita. Anna tekeytyä jääkaapissa. Viimeistele annokset ennen tarjoilua keksikorvilla
Valmistusaika: 30 min + tekeytyminen 1 h
MANGOMOUSSSE JA KEKSIKORVAT
(5 - 6 annosta)
mousse:
1 iso mango
2 liivatelehteä + vettä
1/2 vaniljatangon siemenet
puolen sitruunanmehu
5 dl maustamatonta (rasvatonta) jugurttia
1 dl kuohukermaa
keksit:
1 1/2 dl vehnäjauhoja
1 dl hienoa sokeria
ripaus suolaa
1/4 tl kardemummaa
1/2 tl kanelia
50 g pehmeää voita
1 rkl maitoa
1. Sekoita kuivat aineet. Nypi huoneenlämpöinen voi ja kuivat aineet murumaiseksi. Lisää maito ja sekoita taikinaksi
2. Jaa taikina 16 palaan ja muotoile palat 5cm pitkiksi kolmioiksi (=pupun korviksi). Paista 200-asteessa n 10-12 minuuttia
Mousse:
1. Laita liivatelehdet kylmään veteen
2. Halkaise mango. Leikkaa 1/3 mangosta pieniksi kuutioiksi ja nosta jääkaappiin. Leikkaa loppu mango paloiksi kulhoon ja aja sauvasekoittimella soseeksi, lisää sokeri, vaniljatangon siemenet ja jugurtti, sekoita tasaiseksi
3. Vaahdota kerma toisessa kulhossa
4. Kuumenna sitruunanmehu ja liuota liivatteet kuumaan mehuun. Kaada liivateseos ohuena nauhana koko ajan sekoittaen jugurtin joukkoon ja sekoita tasaiseksi. Kääntele kerma joukkoon
4. Kokoa annokset laseihin, ensin moussea, sitten mangokuutioita, moussea ja pinnalle mangokuutioita. Anna tekeytyä jääkaapissa. Viimeistele annokset ennen tarjoilua keksikorvilla
Valmistusaika: 30 min + tekeytyminen 1 h
Tunnisteet:
hedelmät,
jälkiruoka,
pikkuneiti kokkaa,
sesonkiruoka
maanantai 18. maaliskuuta 2019
Pieni makea sunnuntailounaan päätteeksi
Olen laiskistunut viime aikoina ja jättänyt sunnuntailounaalta jälkiruuan tekemättä. Teinineiti kyseli viimeksi viikko sitten jälkiruuan perään. Eilen kunnostauduin. Menin kyllä helpoimman kautta. Tulos silti taattu.
1. Sulata tumma suklaa vesihauteessa. Anna jäähtyä. Hienonna maitosuklaa pieneksi
2. Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää 1/3 kermavaahdosta suklaa joukkoon. Sekoita. Kaada suklaa-kermaseos lopun kermavaahdon joukkoon. Lisää hienonnettu maitosuklaa ja sekoita tasaiseksi
3. Jaa tarjoiluastioihin ja nosta jääkaappiin pariksi tunniks
Valmistusaika: 15 min + tekeytyminen 2 h
HELPPO SUKLAAMOUSSE
100g tummaa suklaata
2 dl kuohukermaa
muutama pala maitosuklaata
2. Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää 1/3 kermavaahdosta suklaa joukkoon. Sekoita. Kaada suklaa-kermaseos lopun kermavaahdon joukkoon. Lisää hienonnettu maitosuklaa ja sekoita tasaiseksi
3. Jaa tarjoiluastioihin ja nosta jääkaappiin pariksi tunniks
Valmistusaika: 15 min + tekeytyminen 2 h
Tunnisteet:
jälkiruoka,
suklaa
maanantai 6. elokuuta 2018
Jälkkäri grillissä
Mökillä valmistamme kesäaikaan suurimman osan ruuasta joko grillissä tai savustimella. Jälkiruokia en ole juuri grillaillut, satunnaisia grillattuja hedelmiä lukuunottamatta. Mökkileivonta on rajoittunut munkkeihin. Joiden paistamiseen avonainen grillikatos sopii hyvin. Nyt uskaltauduin grillaamaan meille jälkiruokapiiraan, tai oikeastaan kyseessä on pannukakku. Ohje mukailtu Julia Childin kirjasta. Tärkeintä on käyttää epäsuoraa lämpöä, tehdä paistoksesta riittävän ohut ja tarkkailla kypsymistä: jokainen grilli on erilainen. Minun grillissäni kypsymiseen meni vajaa 40 minuuttia. Maun mukaan paistos voi jäädä keskeltä vähän pehmeäksi tai sitten sitä voi kypsyttää keskeltäkin täysin kypsäksi (jolloin reunat ovat jo aika rapsakat)
1. Laita grillin uloimmat polttimot keskilämmölle. Voitele leivinpaperi ja aseta uunivuokaan
2. Vatkaa kananmunat rikki, lisää maito, vehnäjauhot, sokeri, suola ja rypsiöljy. Vatkaa taikina tasaiseksi. Anna taikinan seistä hetki
3. Leikkaa persikat reiluiksi paloiksi vuokaan. Ripottele puolet vadelmista vuokaan. Kaada taikina päälle, ripottele sokeria pinnalle ja nosta vuoka grilliin keskimmäisen (sen kiinni olevan) polttimon päälle. Sulje grillin kansi. Kääntele vuokaa muutaman kerran paistamisen aikana ja säädä tarvittaessa lämpötilaa
4. Tarjoile paistos vaniljakastikkeen ja marjojen kanssa
Valmistusaika: 20 min + grillaaminen 40 min
PERSIKKA-VADELMACLAFOUTIS GRILLISSÄ
(kuudelle)
4 kypsää persikkaa (tai nektariinia/aprikooseja)
1 dl vadelmia (tai mustikoita)
*
3 kananmunaa
3 dl maitoa
2 dl vehnäjauhoja
2 rkl hienoa sokeria
2 rkl rypsiöljyä
ripaus suolaa
*
rypsiöljyä leivinpaperin voiteluun
*
hienoa muscovadosokeria paistoksen pinnalle
*
tarjoiluun:
vaniljakastiketta
marjoja
2. Vatkaa kananmunat rikki, lisää maito, vehnäjauhot, sokeri, suola ja rypsiöljy. Vatkaa taikina tasaiseksi. Anna taikinan seistä hetki
3. Leikkaa persikat reiluiksi paloiksi vuokaan. Ripottele puolet vadelmista vuokaan. Kaada taikina päälle, ripottele sokeria pinnalle ja nosta vuoka grilliin keskimmäisen (sen kiinni olevan) polttimon päälle. Sulje grillin kansi. Kääntele vuokaa muutaman kerran paistamisen aikana ja säädä tarvittaessa lämpötilaa
4. Tarjoile paistos vaniljakastikkeen ja marjojen kanssa
Valmistusaika: 20 min + grillaaminen 40 min
Tunnisteet:
grillaus,
hedelmät,
jälkiruoka,
leivonta makea,
marjat,
mökkiruokaa
sunnuntai 29. heinäkuuta 2018
Kesäpavlova
Nautin auringosta ja selailin äitienpäivälahjaksi saamaani Tomi Björckin Australia-kirjaa. Kirjan nopeat (surffailun jälkeen) valmistuvat ruuat sopivat myös tämän vuotiseen suomalaiseen kesään, (vaikkei surffailisikaan). Pavlovaa olen tehnyt useamman kerran, blogiin on päätynyt myös talvinen versio. Kesäversiota en ole nimennyt pavlovaksi, vaan kutsumme sitä trifleksi, taidetaan tuntea myös nimellä Eton mess. Tässä ohjeessa uutta on suolakaramelli ja oikaisu sen valmistamisessa eli suolan sekoittaminen kaupan valmiiseen karamellisoituun kondensoituun maitoon. Tähän asti olen keitellyt kondensoidun maidon kinuskiksi itse, ja sen jälkeen hinkannut kattilaa tunnin yrittäen saada etiketeistä irronneita liimoja pois, vaikka oletin poistaneeni etiketit huolellisesti. Tällä ohjeella valmistuu nopea ja superhyvä kesäinen jälkkäri, vaniljakermassa käytettävä ranskankerma tasapainottaa hyvin makeutta. Marjat ja hedelmät oman valinnan mukaan. Alkuperäisen ohjeen mintun jätin pois, sen tilalla sitruunamelissaa
KESÄPAVLOVA
(kaupan) marenkeja
mansikoita
vadelmia
mangoa
Vaniljakerma:
1/2 vaniljatanko
1 dl ranskankermaa
hunajaa
Suolakaramelli:
1/2 tlk karamellisoitua kondensoitua maitoa
merisuolaa
1. Sekoita merisuolaa ripauksittain kondensoituun maitoon. Maistele ja arvioi, koska makeus-suolaisuus ovat sopivassa tasapainossa (suolaa tarvitaan vain aavistus)
2. Halkaise vaniljatanko, vedä siemenet lusikalla irti puolikkaasta (ja laita toinen puolikas takaisin säilytysputkeen). Sekoita siemenet ranskankermaan voimakkaasti vatkaten, makeuta maun mukaan hunajalla
3. Laita jokaiselle ruokailijalle lautaselle yksi kokonainen marenki, ja murusta viereen yksi puolikas. Lisää vaniljakermaa, suolakaramellia ja paloitetultua mangoa, vadelmia ja viipaloitua mansikoita. Lisää päälle murusteltua marenkia, vaniljakermaa, suolakaramellia, mangoa ja marjoja. Ripota suolakaramellin päälle vielä ripaus sormisuolaa
Valmistusaika: 30 min
Tunnisteet:
jälkiruoka,
marjat,
sesonkiruoka,
Tomi Björck
keskiviikko 4. heinäkuuta 2018
Ensimmäinen kesälomapäivä
Loman ensimmäinen pätkä alkoi tänään. Juhannuksena alkunsa saanut flunssa vaivaa edelleen ja olo on varsin vetämätön. Mitään isompaa ei jaksa tehdä, joten pieni rentoutuminen kokkaamalla on paikallaan. Perheen aikataulut mahdollistivat yhteisen myöhäisen lounaan. Pääruokana pasta puttanescaa ja jälkkäriksi ravintola Brondan ohjeella tiramisua. Lisäsin appelsiininmakua kostukkeessa ja korvasin konjakin calvadoksella, muuten yritin seurata reseptiä. Resepti ei ole ihan helpoimmasta päästä, mutta huolellisuudella onnistuu. Minä tuskailin ensin suklaavaahdon juoksevuuden kanssa, mutta lopputuloksena oli ihan kelpo vaahto. Suolakaramellia keittelin varovaisesti, ehkä vähän liian kauan, jolloin tulos oli liian tanakkaa. Reseptin vinkillä senkin korjaaminen onnistui. En ole Brondan versiota syönyt, mutta pidimme tästä kaikki. Ohje oli neljälle, meillä tästä riittää kuudelle, jopa kahdeksalle.
1. Asettele savoiardikeksit vuokaan. Sekoita kostutuksen aineet ja levitä keksien pinnalle
2. Sulata suklaa vesihauteessa. Kiehauta maito, glukoosisiirappi ja sokeri. Sekoita suklaa maitoseokseen. Vatkaa kerma ohuena nauhana sekaan. Siirrä kylmään jäähtymään. Vatkaa jäähtynyt seos sähkövatkaimella kuohkeaksi
3. Keitä suolakaramellin maitoa, sokeria, glukoosisiirappia, voita ja suolaa 20 minuuttia tai kunnes seos on kullanruskeaa. Varo ettei seos pääse palamaan. Kiehauta kerma ja lisää seokseen. Jäähdytä. (Voit ohentaa liian paksun suolakaramellin lisäämällä kermaa ja vatkaamalla seoksen sähkövatkaimella kuohkeaksi)
4. Sekoita mascarponevaahto
5. Levitä suklaavaahto, suolakaramelli ja mascaponevaahto kekseille kerroksittain. Siivilöi päälle kaakaojauhetta ja viimeistele sormisuolalla
Valmistusaika: 2 h jäähtymisineen
BRONDAN SUOLAKARAMELLI-TIRAMISU
10 savoiardikeksiä
*
kostutukseen:
1/3 dl espressoa
1/3 dl appelsiinin mehua
1/2 appelsiinin raastettu kuori
2 tl calvadosta
Suklaavaahto:
100g tummaa suklaata
1 dl täysmaitoa
1 tl glukoosisiirappia
1 tl hienoa sokeria
1 dl kuohukermaa
Suolakaramelli:
3/4 dl kuohukermaa
3/4 dl täysmaitoa
1 dl hienoa sokeria
3/4 dl glukoosisiirappia
50g voita
1/2 tl suolaa
Mascarponevaahto:
1prk (250g) mascarponea
2 rkl tomusokeria
2 tl calvadosta
Pinnalle:
kaakaojauhetta
sormisuolaa
1. Asettele savoiardikeksit vuokaan. Sekoita kostutuksen aineet ja levitä keksien pinnalle
2. Sulata suklaa vesihauteessa. Kiehauta maito, glukoosisiirappi ja sokeri. Sekoita suklaa maitoseokseen. Vatkaa kerma ohuena nauhana sekaan. Siirrä kylmään jäähtymään. Vatkaa jäähtynyt seos sähkövatkaimella kuohkeaksi
3. Keitä suolakaramellin maitoa, sokeria, glukoosisiirappia, voita ja suolaa 20 minuuttia tai kunnes seos on kullanruskeaa. Varo ettei seos pääse palamaan. Kiehauta kerma ja lisää seokseen. Jäähdytä. (Voit ohentaa liian paksun suolakaramellin lisäämällä kermaa ja vatkaamalla seoksen sähkövatkaimella kuohkeaksi)
4. Sekoita mascarponevaahto
5. Levitä suklaavaahto, suolakaramelli ja mascaponevaahto kekseille kerroksittain. Siivilöi päälle kaakaojauhetta ja viimeistele sormisuolalla
Valmistusaika: 2 h jäähtymisineen
Tunnisteet:
jälkiruoka,
leivonta makea,
suklaa,
Tomi Björck
sunnuntai 4. helmikuuta 2018
Makeaa sunnuntailounaan lopuksi
Teinineiti teki eilen pitkästä aikaa jäätelöä. Tällä kertaa makuina mansikka, mustikka ja valkosuklaa. Autoin häntä ennakkovalmisteluissa laittamalla kerman ja kondensoidun maidon pakastimeen. Toista maitopurkkia avatessani tajusin, ettei ohjeeseen tarvita kuin yksi purkki. Kelmu päälle ja purkki jääkaappiin odottamaan kunnes keksisin mihin käyttäisin kondensoitua maitoa. Kauppaankaan en halunnut lähetä, eli piti mennä kotona olevilla aineilla. Keittelin avatun purkillisen karamelliksi ja kokosin sunnuntailounaalle annosjälkiruuat. Tämä ohje neljälle, eli kaikki maito ei päätynyt jälkiruokiin. Jos käyttää kokonaisen purkin, annoksia tullee ainakin kahdeksalle. Tavallisesti kondensoitu maito keitetään karamelliksi purkkia avaamatta, vain etiketti pitää poistaa. Koska minä ehdin purkkini avaamaan, keitin sitä koko ajan sekoittaen viitisentoista minuuttia, seos saa paksuuntua, muttei liikaa. Näppituntumalla mentiin
1. Keitä kondensoitu maito karamelliksi miedolla lämmöllä koko ajan sekoittaen noin viisitoista minuuttia, jäähdytä
2. Leikkaa banaani viipaleiksi
3. Vatkaa kerma vaahdoksi, sekoita mukaan vaniljatuorejuusto ja mausta vaniljasokerilla
4. Kokoa annokset; lasin pohjalle keksimurua, karamellisoitua maitoa, banaaniviipaleita, kermavaahtoa. Toista sama pari kertaa. Nosta jääkaappiin tekeytymään pariksi tunniksi
Valmistusaika: 20 min + tekeytyminen 2 h
ANNOSBANOFFEET
1 tlk kondensoitua maitoa
(ohjeeseen riittää reilu desi)
banaani
viisi kaurakeksiä
1 dl kuohukermaa
2 rkl vaniljatuorejuustoa
(rasian loput, ei välttämätön)
vaniljasokeria
1. Keitä kondensoitu maito karamelliksi miedolla lämmöllä koko ajan sekoittaen noin viisitoista minuuttia, jäähdytä
2. Leikkaa banaani viipaleiksi
3. Vatkaa kerma vaahdoksi, sekoita mukaan vaniljatuorejuusto ja mausta vaniljasokerilla
4. Kokoa annokset; lasin pohjalle keksimurua, karamellisoitua maitoa, banaaniviipaleita, kermavaahtoa. Toista sama pari kertaa. Nosta jääkaappiin tekeytymään pariksi tunniksi
Valmistusaika: 20 min + tekeytyminen 2 h
Tunnisteet:
jälkiruoka,
otetaan mitä kaapissa on,
sunnuntailounas
sunnuntai 8. lokakuuta 2017
Viikonlopun nuorisoaamiaista
Viikonloppuna nukutaan myöhään ja syödään aamiainen arkipäivän lounaan aikaan. Yrittäjä ja minä olemme kyllä aamukahvimme nauttineet yleensä kymmeneen mennessä. Teinineitiä pitää herätellä, jos aikoo saada hänet aamupäivän puolella liikkeelle. Viikonloppuna sopii myös herkutella, ja mieleinen aamiainen on tapa saada nuoriso nopeasti hereille. Tämän ohjeen teinineiti näytti minulle videona puhelimestaan aiemmin viikolla. Lähteenä siis joku nuorison suosima some-kanava.
1. Levitä tortillan keskiosaan nutellaa ja nosta banaanipala päälle. Kääri tortilla rullaksi: pyöräytä ensin yksi kerros, taita reunat rullan päälle ja rullaa loppuun (kuten kaalikääryleet tai kevätrullat) ja sulje huolellisesti cocktailtikuilla. Käytin ensin yhden tikun per tortillarulla, mutta paistamisen yhteydessä jouduin lisäämään pari tikkua
2. Kuumenna rypsiöljy kattilassa 180-asteeseen ja kypsennä rullat kullanruskeiksi pari kerrallaan. Nosta rullat autaselle talouspaperin päälle valumaan
(jos et omista lämpömittaria lämpötilan varmistamiseen, kokeile öljyn lämpöä vaalealla leipäpalalla, kun se alkaa ottaa väriä heti, on öljy sopivan kuumaa)
3. Kokoa annokset. Laita lautasella kahtia leikattu rulla, siivilöi pinnalle tomusokeria ja viimeistele jäätelöllä
Valmistusaika: 20 minuuttia
FRITEERATUT TORTILLABANAANIT
tortilloja
banaaneja
nutellaa
*
rypsiöljyä friteeraukseen
*
tomusokeria
*
jäätelöä
2. Kuumenna rypsiöljy kattilassa 180-asteeseen ja kypsennä rullat kullanruskeiksi pari kerrallaan. Nosta rullat autaselle talouspaperin päälle valumaan
(jos et omista lämpömittaria lämpötilan varmistamiseen, kokeile öljyn lämpöä vaalealla leipäpalalla, kun se alkaa ottaa väriä heti, on öljy sopivan kuumaa)
3. Kokoa annokset. Laita lautasella kahtia leikattu rulla, siivilöi pinnalle tomusokeria ja viimeistele jäätelöllä
Valmistusaika: 20 minuuttia
Tunnisteet:
aamiainen,
hedelmät,
jälkiruoka
sunnuntai 30. heinäkuuta 2017
Partioherkkuja
Neiti oli useita vuosia aktiivinen partiolainen. Partiossa hyvän seuran ja uusien kokemuksien lisäksi tärkeintä on ruoka. Metsäretkillä usein purkkihernekeittoa tai makaronimössöä. Herkullinen jälkiruoka on kuitenkin se, joka jää mieleen. Edellisellä mökkireissulla toteutimme yhden perinteisimmistä partioherkuista, grillatut banaanit
1. Halkaise banaani pituussuuntaan niin että päällimmäinen kuori ja sisus menevät halki, ja alimmainen kuori pysyy ehjänä
2. Laita banaanin sisään vuorotellen suklaapaloja ja vaahtokarkkeja. Nosta banaani kaksinkertaisen folion päälle ja laita folion reunoja vähän ylöspäin
3.Grillaa kunnes banaanin kuori on lähes musta ja suklaa ja vaahtokarkit sulaneet. Nauti sellaisenaan (tai jäätelön kanssa)
Valmistusaika: 20 min
GRILLATTU BANAANI
banaani/ ruokailija (nälkäisille kaksi)
suklaata
vaahtokarkkeja
foliota
1. Halkaise banaani pituussuuntaan niin että päällimmäinen kuori ja sisus menevät halki, ja alimmainen kuori pysyy ehjänä
2. Laita banaanin sisään vuorotellen suklaapaloja ja vaahtokarkkeja. Nosta banaani kaksinkertaisen folion päälle ja laita folion reunoja vähän ylöspäin
3.Grillaa kunnes banaanin kuori on lähes musta ja suklaa ja vaahtokarkit sulaneet. Nauti sellaisenaan (tai jäätelön kanssa)
Valmistusaika: 20 min
Tunnisteet:
grillaus,
hedelmät,
jälkiruoka,
mökkiruokaa
torstai 27. heinäkuuta 2017
Jäätelöä purkissa
Kulutin neidin kanssa aikaa katsomalla televisiota mm kaksi jaksoa Manuela leipoo peräkkäin. Kyseessä on norjalaiselle leivontabloggarille räärälöity ohjelma. Puolen tunnin jaksossa valmistui pari versiota samasta ideasta. Ekassa jaksossa jäätelöä ja toisessa juustokakkua. Jäätelön idea oli sellainen, että sitä piti kokeilla heti seuraavana päivänä. Vain kaksi pääraaka-ainetta ja itse valitut makuaineet. Jäätelökonetta ei tarvita ja tuloksena on herkullista, oman maun mukaista joko heti tai lyhyen pakastuksen jälkeen syötävää pehmistä, tai pidemmän pakastuksen jälkeen tavallista jäätelöä.
JÄÄTELÖ ILMAN JÄÄTELÖKONETTA
1 prk kondensoitua maitoa
4 dl kuohukermaa
vaniljatanko
*
vadelmia
valkosuklaanappeja
*
Oreo-keksejä
*
koristeita
1. Avaa kermatölkit ja tiivistemaitopurkki ja laita pakastimeen 20 minuutiksi
2. Vaahdota maitotiivistettä pari minuuttia. Lisää kerma ja jatka vaahdottamista, kunnes seos on kuohkeaa. Halkaisen vaniljatanko, kaavi siemenet irti ja sekoita vaahtoon
3. Jaa vaahto kahteen osaan, sekoita toiseen vadelmia ja valkosuklaanappeja ja toiseen murskattuja Oreo-keksejä. Jaa jäätelö tarjoilu/pakastusrasioihin. Tarjoile heti, pienen pakastamisen jälkeen pehmiksenä tai tavallisena jäätelönä pidemmän pakastamisen jälkeen
Valmistusaika: Aineiden jäähdyttäminen 20min + 15 min + jäädyttäminen 0.5 -5 h
Tunnisteet:
jälkiruoka
maanantai 17. heinäkuuta 2017
Suklaajälkkäriä
Karibialaisen aterian kruunasi samasta Kotivinkistä kopioitu suklaamousse. Helppoa ja hyvää kesäruokaa, ja aikaa jää kauniista ilmasta ja auringosta nauttimiseen.
1. Sulata suklaa vesihauteessa. Vatkaa kerma pehmeäksi vaahdoksi. Vaahdota keltuaiset ja sokeri. Sekoita sokeri-keltuaisvaahto ja suklaa. Mausta rommilla, ja ripauksella vaniljasokeria ja suolaa. Kääntele kerma sekaan muutamassa osassa. Jaa seos tarjoiluastoihin ja nosta jääkaappiin pariksi tunniksi
2. Leikkaa ananas pieneksi kuutioiksi. Lisää salsan muut aineet ja sekoita. Anna maustua kylmässä
3. Paahda kookoshiutaleet kuumalla, kuivalla pannulla. Anna jäähtyä
4. Kokoa annokset; lisää suklaamoussen päälle paahdettuja kookoshiutaleita ja ananassalsaa
Valmistusaika: 20 min + moussen tekeytyminen
ROMMI-SUKLAAMOUSSE JA ANANASSALSA
(kuudelle)
200g tummaa suklaata
2 kananmunan keltuaista
2 rkl tummaa muscovadosokeria
1 rkl rommia
3 dl kuohukermaa
*
kookoshiutaleita
*
salsa:
1/2 tuore ananas
1/2 limetin raastettu kuori ja mehu
1/2 rkl hunajaa
vaniljasokeria, suolaa
2. Leikkaa ananas pieneksi kuutioiksi. Lisää salsan muut aineet ja sekoita. Anna maustua kylmässä
3. Paahda kookoshiutaleet kuumalla, kuivalla pannulla. Anna jäähtyä
4. Kokoa annokset; lisää suklaamoussen päälle paahdettuja kookoshiutaleita ja ananassalsaa
Valmistusaika: 20 min + moussen tekeytyminen
Tunnisteet:
jälkiruoka,
maailmalta,
suklaa
tiistai 18. huhtikuuta 2017
Pääsiäisen jälkkäri
Mökin pääsiäisruokailu toteutettin perinteisellä linjalla, lammaspastaa ja bouillabasse. Jälkkäreissä töhnämunat olivat uusi kokeilu ja tässä pääsiäislauantain jälkkärissä mentiin jo kokeillulla, vähän muokatulla ohjeella. Tarjoiluastioina sekalainen valikoima viinilaseja.
1. Kiehauta kerma ja sokeri. Lisää sitrusmehut ja raastettu appelsiinin kuori. Jaa annosmaljoihin ja nosta kylmään viideksi tunniksi
2. Pilko mansikat. Sekoita mansikat, sitrusmehut ja sitruunankuori pienennä kattilassa. Kiehauta ja anna jäähtyä. Annostele hyytyneen kerman päälle ja tarjoile heti
Valmistusaika: 15 min + hyytyminen 5 tuntia
SITRUSPOSSET JA MANSIKOITA
(viidelle)
4 dl kuohukermaa
1 dl hienoa sokeria
1/2 dl sitruunan mehua
1/2 dl appelsiinin mehua
appelsiinin raastettu kuori
*
tuoreita mansikoita
tilkka appelsiinin ja sitruunan mehua
sitruunan raastettu kuori
1. Kiehauta kerma ja sokeri. Lisää sitrusmehut ja raastettu appelsiinin kuori. Jaa annosmaljoihin ja nosta kylmään viideksi tunniksi
2. Pilko mansikat. Sekoita mansikat, sitrusmehut ja sitruunankuori pienennä kattilassa. Kiehauta ja anna jäähtyä. Annostele hyytyneen kerman päälle ja tarjoile heti
Valmistusaika: 15 min + hyytyminen 5 tuntia
Tunnisteet:
hedelmät,
jälkiruoka
maanantai 10. huhtikuuta 2017
Makeaa aterian päätteeksi
Pieni makea aterian päätös, joko jälkiruoka, leivonnainen tai edes pieni pala suklaata kuuluu minusta sunnuntailounaalle. Nyt kokeilin HS ruokatorstain ohjeella jäätelöä. Koska aineet ovat överimakeita, lisäsin jäätelön pinnalle muutaman suolahiutaleen ennen koristeiden lisäämistä. Siltikin kokonaisuus on makea eli pieni annos riittää. Kondensoitu maito pitää jäätelön silkkisen pehmeänä.
1. Mittaa kattilaan kerma ja maito, sekoita mukaan kaakaojauhe ja anna kiehahtaa. Jäähdytä vähän
2. Palastele suklaa isoon kulhoon. Kaada lämmin kaakao päälle, ja sekoittele kunnes suklaa on sulanut. Anna jäähtyä. Lisää kondensoitu maito ja vatkaa 4-5 minuttia
3. Kaada seos pieniin vuokiin ja nosta vuuat pakastimeen 50 minuutiks
4. Paloittele päällisiä vähän- Ripottele muutama suolan kukka jokaiseen vuokaan ja päälliset pinnalle. Nosta vuuat takaisin pakastimeen ainakin viideksi tunniksi, mielellään yön yli
5. Ota vuuat pakastimesta viitisen minuuttia ennen tarjoilua
Valmistusaika: 30 min + jäädyttäminen 6 tuntia
ROCKY ROAD-JÄÄTELÖ
7 pientä annosta
2 dl kuohukermaa
2 dl maitoa
3/4 dl tummaa kaakaojauhetta
100g pähkinämaitosuklaata
1 tlk kondensoitua maitoa
(sormisuolaa)
päälle:
pekaanipähkinöitä, suolapähkinöitä, pieniä vaahtokarkkeja, toffeeta
2. Palastele suklaa isoon kulhoon. Kaada lämmin kaakao päälle, ja sekoittele kunnes suklaa on sulanut. Anna jäähtyä. Lisää kondensoitu maito ja vatkaa 4-5 minuttia
3. Kaada seos pieniin vuokiin ja nosta vuuat pakastimeen 50 minuutiks
4. Paloittele päällisiä vähän- Ripottele muutama suolan kukka jokaiseen vuokaan ja päälliset pinnalle. Nosta vuuat takaisin pakastimeen ainakin viideksi tunniksi, mielellään yön yli
5. Ota vuuat pakastimesta viitisen minuuttia ennen tarjoilua
Valmistusaika: 30 min + jäädyttäminen 6 tuntia
Tunnisteet:
jälkiruoka,
suklaa,
sunnuntailounas
sunnuntai 29. tammikuuta 2017
Sunnuntailounaan jälkiruoka
Sunnuntailounaan pääruokana oli srirachalohta, bataattiperunamuusia ja salaattia. Tuttua, helppoa ja varmasti maistuvaa. Jälkiruokaakin tarvittiin, sunnuntai kun oli. Syksyllä rommiin säilötyt luumut odottivat vielä ensimmäistä käyttökertaa. Googlailin, ja muutama mielenkiintoinen ohje löytyikin. Lopulta menin kuitenkin helpomman kautta ja tein ilman ohjetta pieniä annospaistoksia, voitaikinakannella.Vaikka luumujen alkoholi kiehuukin paistamisen aikana pois, voimakas maku jää, joten tein neidille oman version pakastevadelmista.Tähän käyvät ulkomaisetkin vadelmat, sillä paistos on uunissa. Lisäksi lemon curdilla maustettua kermavaahtoa, ja hyvää oli!
1. Voitele annosvuuan reunat voilla. Jaa luumut vuokiin, ripottele pinnalle sokeria
2. Kauli voitaikina ohuemmaksi, leikkaa kahtia ja painele voitaikinapalat vuokiin. Leikkaa taikinaan saksilla koloja, jotta höyry pääsee ulos. Ripottele pinnalle sokeria ja paista 200-asteessa 20 minuuttia
3. Anna jäähtyä 10 minuuttia ja tarjoile kermavaahdon kanssa
1. Voitele annosvuuan reunat voilla. Jaa jäiset vadelmat vuokiin, ripottele pinnalle sokeria ja voinokareita
2. Kauli voitaikina ohuemmaksi, leikkaa kahtia ja painele voitaikinapalat vuokiin. Leikkaa taikinaan saksilla koloja, jotta höyry pääsee ulos. Ripottele pinnalle sokeria ja paista 200-asteessa 20 minuuttia
3. Anna jäähtyä 10 minuuttia ja tarjoile kermavaahdon kanssa
Valmistusaika: 10 min + paistaminen 20 min + jäähdyttäminen 10 min
ROMMILUUMUPAISTOS JA KERMAVAAHTOA
(kahdelle)
2 rkl muscovadosokeria
voita
*
1 voitaikinalevy
(kahta joulutorttua varten)
muscovadosokeria
1. Voitele annosvuuan reunat voilla. Jaa luumut vuokiin, ripottele pinnalle sokeria
2. Kauli voitaikina ohuemmaksi, leikkaa kahtia ja painele voitaikinapalat vuokiin. Leikkaa taikinaan saksilla koloja, jotta höyry pääsee ulos. Ripottele pinnalle sokeria ja paista 200-asteessa 20 minuuttia
3. Anna jäähtyä 10 minuuttia ja tarjoile kermavaahdon kanssa
VADELMAPAISTOS
(kahdelle)
2 dl pakastevadelmia
2 rkl voita
2 rkl muscovadosokeria
*
1 voitaikinalevy
(kahta joulutorttua varten)
muscovadosokeria
1. Voitele annosvuuan reunat voilla. Jaa jäiset vadelmat vuokiin, ripottele pinnalle sokeria ja voinokareita
2. Kauli voitaikina ohuemmaksi, leikkaa kahtia ja painele voitaikinapalat vuokiin. Leikkaa taikinaan saksilla koloja, jotta höyry pääsee ulos. Ripottele pinnalle sokeria ja paista 200-asteessa 20 minuuttia
3. Anna jäähtyä 10 minuuttia ja tarjoile kermavaahdon kanssa
Valmistusaika: 10 min + paistaminen 20 min + jäähdyttäminen 10 min
Tunnisteet:
hedelmät,
jälkiruoka,
leivonta makea,
sunnuntailounas,
säilyke
lauantai 14. tammikuuta 2017
Paahdettua valkosuklaata
Joululoman viimeisenä sunnuntaina kävimme Helsinki Lux-tapahtumassa ja ruokailimme ravintolassa. Myös lauantaina juhlistimme loman loppumista hyvällä ruualla. Jälkiruokana uusi versio vanhasta tutusta, pannacotasta. Valkosuklaan paahtaminen uunissa kuulostaa hullulta, mutta kannattaa. Suklaa ei sula, vaan saa hienon kinuskisen maun. Tarkkana saa tosin olla, sillä suklaa ei saa palaakaan. Alkuperäisen ohjeen 5 minuuttia paahtamiseen ei meidän uunissamme riittänyt, vaan paahtamista tarvittiin liki 10 minuuttia
1. Aloita valkosuklaan paahtamisesta. Hienonna valkosuklaa ja levitä uunipellille leivinpaperin päälle. Paahda 175-asteisessa uunissa, kunnes suklaa ottaa vähän väriä (5-10 min). Seuraa paahtumista, ettei suklaa pala
2. Laita liivatelehti kylmään veteen
3. Sekoita kerma ja sokeri ja kuumenna kiehuvaksi lisää 2/3 (100g) paahdetusta valkosuklaasta. Anna suklaan sulaa (sekoita tarvittaessa sauvasekoittimella) Purista liivatelehdestä liika vesi ja pudota lehti kermaan. Sekoita hyvin ja kaada seos tarjoiluastioihin. Nosta astiat jääkaappiin vähintään kolmeksi tunniksi
4. Hienonna loppu valkosuklaa ja koristele annokset
Valmistusaika: 30 min + hyytyminen 3 tuntia
PANNACOTTA PAAHDETUSTA VALKOSUKLAASTA
100 + 50g valkosuklaata
3 dl kuohukermaa
1 liivatelehti
1 tl vaniljasokeria
1. Aloita valkosuklaan paahtamisesta. Hienonna valkosuklaa ja levitä uunipellille leivinpaperin päälle. Paahda 175-asteisessa uunissa, kunnes suklaa ottaa vähän väriä (5-10 min). Seuraa paahtumista, ettei suklaa pala
2. Laita liivatelehti kylmään veteen
3. Sekoita kerma ja sokeri ja kuumenna kiehuvaksi lisää 2/3 (100g) paahdetusta valkosuklaasta. Anna suklaan sulaa (sekoita tarvittaessa sauvasekoittimella) Purista liivatelehdestä liika vesi ja pudota lehti kermaan. Sekoita hyvin ja kaada seos tarjoiluastioihin. Nosta astiat jääkaappiin vähintään kolmeksi tunniksi
4. Hienonna loppu valkosuklaa ja koristele annokset
Valmistusaika: 30 min + hyytyminen 3 tuntia
Tunnisteet:
jälkiruoka,
suklaa
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


.jpeg)















