tiistai 23. kesäkuuta 2026

Elämää juhannuksen jälkeen

 Nuoriso valtasi jälleen mökin juhannuksena ja meillä oli kaupunkijuhannus. Saimme kyllä nauttia maalaismaisemista juhannuslounaalla veljen luona. Sunnuntaina sitten takaisin mökille. Nuorilta oli jäänyt savustettua lohta. Tein jo eilen meille iltapalaksi savulohitoastit. Torstaina ostettuja varhaisperunoita oli vielä jäljellä, joten tänään oli lohikeiton vuoro. Keitto rakentui kokonaan "otetaan mitä kaapeissa on"-tyyliin, ja oli hyvää.
SAVULOHIKEITTO
(kahdelle)

10 pientä varhaisperunaa (Annabelle)
3 kesäsipulia (varret käytetty aiemmin)
4 noppaa pakastepinaattia
nokare voita
vettä
mustapippuria myllystä
1/2 kalaliemikuutio
vajaa puoli pakettia Koskenlaskija voimakas juustoa
200g savulohta

1. Viipaloi sipulit. Pese perunat ja leikkaa muutamaan palaan. Kuutioi juusto. Paloittele lohi
2. Kuullota sipuleita hetki voissa, lisää pakastepinaatit. Sekoittele kunnes pinaatti sulaa. Lisää perunat, sekoita hetki. Lisää vesi ja kalaliemikuutio. Keitä kunnes perunat ovat meikein kypsiä, lisää juusto ja mausta mustapippurilla. Sekoittele, kunnes juusto sulaa ja perunat ovat kypsiä
3. Lisää lohi, sekoita ja tarjoile

Valmistusaika 20 min